Hiililounas-hankkeen tulosseminaarissa esitellään tapoja sisällyttää kotimaisia kasviproteiineja lounaslautaselle

03.04.2024

Turun yliopiston ja Luonnonvarakeskuksen Hiililounas-hankkeessa tutkittiin kotimaisten kasviproteiinien hiilijalanjälkeä ja kehitettiin reseptejä lounasruokailuun. Hankkeen tulosseminaari pidetään torstaina 11.4.2024 klo 9.00–11.45 Säätiö-salissa Medisiina D -rakennuksessa. Osallistua voi myös etänä. Tapahtuma on avoin kaikille, ja median edustajat ovat tervetulleita.

Turun yliopiston ja Luonnonvarakeskuksen Hiililounas-hankkeessa on tehty merkittävää työtä kotimaisten kasviproteiinien, kuten härkäpavun, herneen ja öljyhampun, hiilijalanjäljen laskemisessa. Lisäksi yhteistyössä ruokapalveluiden, kokkien, elintarvikekehittäjien ja tutkijoiden kanssa hankkeessa kehitettiin ilmastoystävällisiä ja ravitsemuksellisesti tasapainoisia reseptejä lounasruokailuun. Näitä reseptejä pilotoitiin useissa lounasravintoloissa ja samalla toteutettiin asiakaskyselyä kasvisruoan valintaan vaikuttavista tekijöistä.

Hankkeen tulosseminaari pidetään torstaina 11.4. klo 9.00–11.45 Säätiö-salissa Medisiina D -rakennuksessa (Kiinamyllynkatu 10, Turku). Tapahtuma on maksuton ja avoin kaikille. Seminaari on suunnattu ruokapalveluntarjoajille, tutkijoille, viljelijöille, yrittäjille, sidosryhmien edustajille, medialle sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille.

Seminaarissa julkistetaan hankkeen tuloksista kirjoitettu opas, "Parempia proteiineja lautaselle", joka sisältää hankkeessa tuotetut reseptit sekä ohjeita ruokapalveluntarjoajille kasvisruoan valintatilanteiden helpottamiseksi asiakkaille. Lisäksi asiantuntijapuheenvuoroissa käsitellään kasvisruoan nykyisiä haasteita, ruoantuotannon ja -kulutuksen ympäristövaikutuksia sekä kasviproteiinien tulevaisuuden markkinanäkymiä ja trendejä.

Lisätietoa ohjelmasta tai Hiililounas-hankkeesta voit lukea hankkeen sivuilta.

Tilaisuudessa on kahvitarjoilu sekä mahdollisuus maistella suomalaisista kasviproteiineista valmistettuja herkkuja!

Tervetuloa!

> Ilmoittaudu tulosseminaariin viimeistään 8.4.

Otto Selenius
projektiasiantuntija