Karttakysely selvittää, miten koronatilanne on muuttanut turkulaisten ulkoilemista

11.05.2020

Suuri osa turkulaisista on joutunut muuttamaan arkeaan huomattavasti koronavirustilanteen seurauksena. Karttakyselyllä selvitetään nyt, minkälaisia muutoksia ulkoilussa ja luonnossa liikkumisessa on tapahtunut.

Poikkeusolot ja sosiaalinen eristäytyminen ovat vieneet monet ihmiset ulkoilemaan, ja kaupunkien viherympäristöt voivat olla tärkeämpiä kuin koskaan. Luonnossa liikkuminen vaikuttaa myönteisesti fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin ja mahdollistaa samalla sosiaalisen etäisyyden.

Turun yliopistossa laaditun karttakyselyn taustalla on ajatus siitä, että poikkeusolojen aikana on tärkeää taata kaupunkilaisten pääsy luontoon.

– Olemme laatineet verkossa täytettävän karttakyselyn, jolla keräämme tietoa luonnossa liikkumisesta, luonnon merkityksistä sekä hyvinvointivaikutuksista turkulaisten keskuudessa, kertoo tutkija Salla Eilola Turun yliopiston Maantieteen ja geologian laitokselta.

Vastaajilta kysytään esimerkiksi, miten luonnonläheisyys heihin vaikuttaa.

– Erityisesti mielenkiinnon kohteena on, millä tavoin omakohtainen kokemus luonnon hyvinvointivaikutuksista kytkeytyy arkielämän todelliseen ulkoiluun, ja millä tavoin COVID-19 on muuttanut tätä, jatkaa väitöskirjatyönsä tutkimuksen parissa aloittava Johanna Jämsä.

Kyselyssä merkitään kartalle ulkoilupaikkoja

Kysymysten ohella vastaaja pääsee merkitsemään kartalle paikkoja, joissa ulkoilee ja liikkuu normaalioloissa sekä nyt koronaviruksen aikana. Tulokset kertovat havainnollisesti paikkatietona, minkälaisia muutoksia turkulaiset kokevat tapahtuneen ulkoilussa.

– Tämän kaltainen tieto on tärkeää laajemman tason liikkumista kuvaavien aineistojen rinnalla, joita matkapuhelinoperaattorit tai Google ovat esittäneet viime aikoina. Vastaavanaltaisia kyselyitä tehdään parhaillaan muun muassa Helsingissä, Tukholmassa, Göteborgissa, Uppsalassa ja Madridissa. Toivomme, että saamme runsaasti vastaajia myös Turusta, kertoo dosentti Nora Fagerholm Maantieteen ja geologian laitokselta.

Kysely toteutetaan osana Suomen Akatemian rahoittamaa GreenPlace-tutkimushanketta yhteistyössä Turun kaupungin kanssa. Tutkimuksella pyritään vaikuttamaan Turun kaupungin ulkoilu- ja viheralueiden suunnitteluun sekä sietokykyyn myös tulevissa, esimerkiksi ilmastonmuutoksen aiheuttamissa poikkeusoloissa.

Kysely on tarkoitettu vähintään 15-vuotiaille turkulaisille. Vastaaminen onnistuu parhaiten tietokoneella tai tabletilla, mutta myös älypuhelimella. Vastaaminen on mahdollista suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

> Vastaa kyselyyn

> GreenPlace-tutkimushanke