Kasvatustieteiden kunniatohtorit pitävät juhlaluennot 23. ja 30.5.

09.05.2022

Turun yliopiston kasvatustieteiden kunniatohtoreiksi vihittävät International Baccalaureate Organization -järjestön pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen ja uusiseelantilaisen Waikaton yliopiston professori Martin Thrupp pitävät kaikille avoimet juhlaluennot. Heinosen luennon otsikko on What have I learnt in 30 years about educational reforms?, Thruppin Education academics in small countries: Comparing notes between New Zealand and Finland . Molempia voi seurata etäyhteydellä, Thruppin luentoa myös Turun yliopistolla.

Kansainvälisen koulutusjärjestö International Baccalaureate Organizationin pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen promovoidaan kunniatohtoriksi osoituksena Turun yliopiston kanssa pitkään jatkuneesta yhteistyöstä sekä merkittävästä panoksestaan suomalaisen koulutuksen kehittämisessä.

Heinonen on toiminut Suomessa keskeisenä koulutusvaikuttajana vuosikymmenten ajan muun muassa toimiessaan opetusministerinä vuosina 1994–2002 sekä opetushallituksen pääjohtajana vuosina 2016–2021. Heinonen on korostanut valtakunnallisessa koulutuksen kehittämistyössään korkeakoulujen merkitystä. Hän on tehnyt yhteistyötä Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan kanssa erityisesti Rauman kampuksella. Heinosen nykyinen tehtävä IBO:n pääjohtajana linkittyy tiedekunnassa toimivan Turun normaalikoulun IB-lukiotoimintaan.

Heinosen kunniatohtoriluento välitetään zoomissa 23.5. klo 11.30–12.30. Linkki tapahtumaan löytyy myös  tapahtumasivulta.

Professori Martin Thrupp promovoidaan kunniatohtoriksi Turun yliopiston kanssa tehdyn pitkäaikaisen yhteistyön vuoksi sekä osoituksena laajemmasta myötävaikutuksestaan koko kasvatustieteiden alaan.

Trupp on tehnyt merkittävää kansainvälistä tutkimusta koulu- ja koulutusuudistusten ylikansallisten ja kansainvälisten kytkösten parissa. Viimeisin tutkimus keskittyy globaaliin koulutusliiketoimintaan ja koulutuksen yksityistämiskehitykseen Suomessa, Ruotsissa ja Uudessa-Seelannissa.

Thrupp on ansioitunut julkaisemalla tuoreen teoksen suomalaisesta peruskoulusta kansainväliselle yleisölle yhteistyössä yli 50 suomalaisen koulutustutkijan kanssa ja edistämällä avointa tiedettä. Hän on tukenut Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan Elinikäisen oppimisen ja koulutuksen tutkimuskeskus CELEssä kriittistä kasvatussosiologian ja koulutuspolitiikan tutkimusperinnettä ja tohtorikoulutusta, sekä osallistunut tuloksellisesti tutkimusrahoituksen hankintaan.

Professori Martin Thruppin kunniatohtoriluento Turun yliopiston päärakennuksen Tauno Nurmela -salissa ja etänä 30.5. kello 15.00.

>>  Tutustu luentojen abstrakteihin ja löydä osallistumislinkit etäluennoille

Luotu 09.05.2022 | Muokattu 10.05.2022