Kemiönsaaren Kimitonejdens skola Vuoden 2021 KiVa-koulu

11.04.2022

Vuoden 2021 KiVa-koulu on Kimitonejdens skola Kemiönsaarelta. Valinnassa kiinnitettiin erityistä huomiota siihen, että Kimitonejdens skolassa opettajien tekemä pitkäjänteinen kiusaamisenvastainen työ näkyy oppilaille.

– Opettajien kiusaamisenvastaisten asenteiden välittyminen oppilaille on kantava tekijä kiusaamisenvastaisessa työssä. Erityisesti yläkoulussa oppilaat ovat hyvin herkkiä huomaamaan, ovatko opettajat aidosti sanomansa takana. Kimitonejdens skolassa opettajien määrätietoinen kiusaamisenvastainen työ välittyy oppilaille erinomaisesti, kertoo erityisasiantuntija Elisa Poskiparta Turun yliopistosta.

Oppilaat tarvitsevat varmuuden siitä, että koulussa kiusaamisenvastainen työ otetaan vakavasti ja että aikuisten sanaan ja toimintaan voi luottaa. KiVa Koulun tekemästä oppilaskyselystä välittyy selkeästi Kimitonejdens skolan oppilaiden tietoisuus opettajien asenteista kiusaamista vastaan, ja se, kuinka opettajat ovat tehneet paljon työtä kiusaamisen vähentämiseksi. Samaan aikaan koronapandemia ja siihen liittyvä epävarmuus on haastanut koulujen kiusaamisenvastaista työtä.

– Tuntuu hyvältä, että koulussa tehty pitkäjänteinen ja ennaltaehkäisevä työ saa tunnustusta, toteaa koulun rehtori Britt-Mari Norrbacka (kuvassa vasemmalla).

– Koulussa on sisällytetty lukuvuoteen kuuluvaksi KiVan toimintamalli, jota sitoutunut henkilökuntamme käy oppilaiden kanssa, kertoo aineenopettaja Camilla Wisur-Heikkilä (kuvassa oikealla). Jokainen lukuvuosi aloitetaan KiVa-ohjelmaan kuuluvalla startilla, jolloin oppilaiden kanssa kerrataan, mitä tarkoittaa olla KiVa-koulu.

Turun yliopistossa kehitetty KiVa Koulu eli kiusaamisen vastainen toimenpideohjelma on ollut suomalaisten perusopetusta tarjoavien koulujen saatavilla jo yli kymmenen vuoden ajan. KiVa Koulu -ohjelmaa toteuttavien koulujen parista on valittu Vuoden KiVa-koulu jo vuodesta 2010. Kimitonejdens skola on ollut mukana ohjelmassa alusta asti, vuodesta 2009.

Kimitonejdens skola on yläkoulu, jossa opiskelee n. 90 oppilasta vuosiluokilla 7-9.

Lisätietoja:
Erityisasiantuntija PsT Elisa Poskiparta, KiVa Koulu / Turun yliopisto, p. 040 028 6670, elipos@utu.fi
Rehtori, FM Britt-Mari Norrbacka, Kimitonejdens skola, p. 0440 425653, Britt-Mari.norrbacka@kimitoon.fi
KiVa-yhteyshenkilö, FM Camilla Wisur-Heikkilä, Kimitonejdens skola, camilla.wisur-heikkila@kimitoon.fi

>> KiVa Koulun nettisivut

Teksti ja kuva: Marita Kantola