Kielitieteen päivillä avataan ovia kieleen, kulttuureihin ja maailmaan

09.05.2022

XVIII Kielitieteen päivät järjestetään Turun yliopistossa 12.–14.5.2022. Päivillä pureudutaan ajankohtaisiin kielen ja kulttuurin ilmiöihin. Lähes sata esitelmää sisältävä ohjelma kuvastaa kielitieteen monipuolisuutta: esitelmien aiheet vaihtelevat kieliteknologioista sosiaalisiin robotteihin ja selkokielestä Kalle Päätaloon.

Suurin Suomessa järjestettävä kielentutkimuksen alan konferenssi, Kielitieteen päivät, pidetään Turun yliopistossa 12.–14.5.2022. Kansainvälinen tapahtuma kerää osallistujia kymmenestä maasta ja Suomen eri yliopistoista. Ohjelmassa on yli sata esitelmää, työpajaa ja sektiota sekä neljä kutsuvieraspuhujaa. Konferenssi järjestetään nyt 48. kerran.

Konferenssin järjestelytoimikunnan puheenjohtaja Tommi Kurki kertoo, että kyseessä on alan ehdottomasti suurin Suomessa vuosittain järjestettävä tapahtuma, joka pureutuu ajankohtaisiin aiheisiin. Harva tulee ajatelleeksi, että kielitiede tutkii myös aikamme ilmiöitä. Kielentutkimuksen keinoin voidaan esimerkiksi avata kulttuurisia eroja ja lisätä ymmärrystä kielen merkityksestä kaikkien ihmisten arjessa.

Konferenssi ei olekaan ainoastaan kielen vaan eri kielten ja niihin liittyvien kulttuurien konferenssi.

- Moni ajattelee, että kielitieteessä olisi kyse vain siitä, kuinka jotain kieltä puhutaan ja kirjoitetaan oikeaoppisesti. Kieli ei ole kuitenkaan irrallaan ympäröivästä maailmasta, täsmentää Kurki.

Kielentutkimus tarjoaa arkeamme helpottavia sovelluksia

Kurjen mukaan kielentutkimuksen pohjalta, aivan kuten muillakin tieteenaloilla, tehdään myös sovelluksia, jotka helpottavat jokaisen arkea.

- Päivillä pohditaan esimerkiksi kieliteknologian kysymyksiä. Usein ajatellaan, että humanistinen tutkimus voi olla kiinnostavaa, mutta ei tiedetä missä kaikkialla se näkyy arjessamme. Tiede tuo ihmisille usein mieleen luonnontieteet ja teknologian. Sisällöt sovelluksiin tulevat kuitenkin humanisteilta. Eri tieteenalat tarvitsevat toisiaan, toteaa Kurki.

Päivillä kohtaavat myös tutkimuksen ja yritysmaailman edustajat digitaalisen kielentutkimuksen parissa. Päivät toimivatkin niin tutkijoiden kuin yritysmaailman ja tieteen kohtauspaikkana.

Ohjelmassa robotteja, selkokieltä ja Kalle Päätaloa

Päivien liki sata esitelmää sisältävässä ohjelmassa heijastuu kielitieteen moninaisuus. Työpajoissa pureudutaan muun muassa robottiavusteiseen kieltenoppimiseen ja siihen, kuinka sosiaaliset robotit vaikuttavat ihmisen ja robotin vuorovaikutussuhteeseen.

Luvassa on myös esimerkiksi selkokielen käyttöä sosiaali- ja terveysalalla käsittelevää tutkimusta. Oman työpajansa saavat Kalle Päätalo ja Iitalo-sarjan tarjoamat tutkimusmahdollisuudet. Koko laajan ohjelman voi tarkastaa täältä.

Järjestäjät iloitsevat siitä, että pitkän ajan jälkeen tapahtumia voidaan taas järjestää paikan päällä Turussa, ja myös kansainväliset vieraat pääsevät nauttimaan Turun ainutlaatuisesta ilmapiiristä. Tervetuloa Kielitieteen päiville!

> XLVIII Kielitieteen päivät

Lisätietoja: