Kirjallisuudentutkimuksen päivillä 4.–5.5. pohditaan maailmassa olemisen kokemista

03.05.2023

Kirjallisuudentutkimuksen päivät pidetään 4.–5.5.2023 Turun yliopistossa ja Åbo Akademissa. Tapahtuman ohessa järjestetään, jo perinteiseen tapaan, kaikille avoin kirjailijavierailu. Tänä vuonna Turun kaupunginkirjastossa keskustelevat esikoiskirjailija, professori Hanna Meretoja ja lavarunoilija Rosanna Fellman.

Kirjallisuus on kautta aikojen käsitellyt ihmisen maailmassa olemisen kokemusta. Ajatus kokemuksen olennaisuudesta kirjallisuudelle ja sen ymmärtämiselle on noussut viime vuosikymmenien kirjallisuudentutkimuksessa yhä keskeisempään asemaan.

Kokemus on myös vuoden 2023 Kirjallisuudentutkimuksen päivien teema. Päivät pidetään Turussa torstaina ja perjantaina 4.–5.5.

Kirjailijat avaavat ihmisten kokemusmaailmoja

Usein kirjailijoiden ajatellaan paitsi ammentavan omasta elämänkokemuksestaan myös tutkivan erilaisia kokemusmaailmoja, jotka kytkeytyvät eri tavoin lukijoiden kokemuksiin ja saattavat esimerkiksi auttaa vaikeasti sanallistuvien kokemusten, kuten esimerkiksi surun tai trauman, käsittelyssä tai kuvittelemaan omasta poikkeavia kokemisen tapoja.

– Kokemuksellisuuden tutkiminen kirjallisuudessa on tärkeää muun muassa tunnekokemusta korostavassa ajassamme, sanoo konferenssia mukana järjestämässä oleva väitöskirjatutkija Oiva Ristimäki.

Päivien ohjelmassa on kolme keynote-esitelmää, lähes sata esitelmää yhteensä 24 työryhmässä, hanke-esittelyitä ja paneeli lukukokemusten tutkimuksesta. Päivien pääpuhujat ovat lukemisen kokemuksesta esitelmöivä Colin Davis (Royal Holloway, University of London), Lovisa Andén (University of Tromsø & Åbo Akademi) aiheenaan Neuvostoliiton vankileirien saaristossa olleiden naisten silminnäkijäkertomukset sekä Viola Parente-Čapková (Turun yliopisto) (aihe julkaistaan myöhemmin).

– Työryhmät käsittelevät muun muassa romaaneissa ilmaistua ja tuotettua tietoa, kokemusten esittämistä autofiktiossa ja lukijan kokemusta autofiktiosta, sukupuolen ja seksuaalisuuden kokemista sekä ei-inhimillisten eläinten kokemusten sanallistamista kirjallisuudessa ja kirjallisuudentutkimuksessa, kertoo väitöskirjatutkija Niina Hanhinen.

Kirjailijavieraita ja yleisölle avointa ohjelmaa Turun pääkirjastossa 4.5.

Kirjallisuudentutkimuksen päivien kirjailijavieraina ovat esikoiskirjailija, yleisen kirjallisuustieteen professori Hanna Meretoja sekä lavarunoilija, kirjailija ja aktivisti Rosanna Fellman. Päivien perinteisessä kirjailijahaastattelutilaisuudessa vieraita haastattelee väitöskirjatutkija Johanna Slotte Dufva Åbo Akademista. Kaksikielisen (suomi, ruotsi) haastattelutilaisuuden otsikkona on ”Tutkimus, romaani, runous — keskustelu kirjoittamisen kokemuksesta”.

Haastattelutilaisuus on kaikille avoin ja se järjestetään yhteistyössä Turun kaupunginkirjaston kanssa pääkirjaston Tieto-osastolla torstaina 4.5. kello 18.00–18.45.

Päivät toteutetaan hybridimuotoisina ja kolmikielisinä (suomi, ruotsi, englanti). Konferenssin järjestämisestä vastaavat Turun yliopiston kotimaisen kirjallisuuden ja yleisen kirjallisuustieteen oppiaineet, Litteraturvetenskapen vid Åbo Akademi sekä Kirjallisuudentutkijain Seura (KTS). Torstaina 4.5. päivät ovat Arcanumissa (Arcanuminkuja 1) ja perjantaina 5.5. Åbo Akademin tiloissa Arkenilla (Tehtaankatu 2).

> Kirjallisuudentutkimuksen päivät 2023

Lisätietoa pääpuhujista

Viola Parente-Čapková on kotimaisen kirjallisuuden professori Turun yliopistossa ja kirjallisuusteorian apulaisprofessori Prahan Charles University -yliopistossa Tšekissä. Hän on ”Texts on the Move: Reception of Women’s Writing in Finland and Russia 1840– 2020” ja ”Struck by the Unknown: Fiction as a promoter of the Finnish language among adults with im/migrant background” -tutkimusprojektien johtaja. Parente-Čapková on kiinnostunut kirjallisuushistoriasta, feministisestä kirjallisuudentutkimuksesta, fin de siècle -kirjallisuudesta, ylikansallisesta kirjallisuudentutkimuksesta, digitaalisista ihmistieteistä ja kulttuurisesta kielen oppimisesta.

Lovisa Andén on filosofian apulaisprofessori Tromssan yliopistossa Norjassa. Hän tutkii representaatioon, totuuteen ja kokemukseen liittyviä kysymyksiä testimoniaalisessa kirjallisuudessa. Hän johtaa ”Muted Memoirs and Silenced Stories: Memoirs by Women of the Gulag Archipelago” -tutkimusprojektia Åbo Akademissa. Andén on aikaisemmin työskennellyt Maurice Merleau-Pontyn fenomenologian kirjallisuutta, kokemusta ja merkitystä koskevien aiheiden parissa.

Colin Davis on ranskalaisen kirjallisuuden ja yleisen kirjallisuustieteen emeritusprofessori Royal Hollowayssa, University of London -yliopistossa Isossa-Britanniassa. Davisin tutkimus keskittyy pääosin kirjallisuuden, elokuvan ja filosofian välisten yhteyksien tutkimiseen, ja hän on erityisen kiinnostunut modernista ranskalaisesta romaanista, etiikasta, eettisestä kritisismistä, filosofisten lähestymistapojen yhdistämisestä kirjallisuuteen ja elokuvaan, hermeneutiikasta, kirjallisuusteoriasta, kulttuurisesta muistista, traumatutkimuksesta sekä holokaustikirjallisuudesta. Hänen tuoreimpia teoksiaan ovat Silent Renoir: Philosophy and the Interpretation of Early Film (2021), The Routledge Companion to Literature and Trauma (2020), joka on toimitettu yhdessä Hanna Meretojan kanssa, sekä Traces of War: Interpreting Ethics and Trauma in Twentieth-Century French Writing (2018).

Kuva: Joakim Vilja

Niina Hanhinen