Kulttuurin ja luovien alojen toimijoiden valmiuksia vahvistetaan Raumalla – tervetuloa mukaan seminaariin 31.10.–2.11.2023

20.10.2023

Turun yliopisto järjestää Raumalla kulttuurin ja luovan alan toimijoille, yrittäjille ja organisaatioille suunnatun vuorovaikutteisen yhteistyöseminaarin, jonka tavoitteena on innovatiivisuuden edistäminen ja kumppanuuksien rakentaminen paikallistasolla. Tapahtuma on osa EU-rahoitteista, monikansallista tutkimushanketta, jossa pureudutaan eurooppalaisen maaseudun kulttuuri- ja luovien alojen erityispiirteisiin, tarpeisiin ja potentiaaliin.

Rauman merimuseossa 31.10.–2.11.2023 järjestettävän seminaarin teemoja ovat muun muassa innovointia ja liiketoimintamalleja edistävä digitaaliteknologia, visuaalinen ja kirjallinen tarinankerronta markkinointivälineenä sekä taiteeseen keskittyvien pienyritysten yhteistyömallit. Seminaarissa pureudutaan myös EU-rahoitukseen ja vaihtoehtoisiin varainhankintamahdollisuuksiin.

Seminaari on osallistujille ilmainen ja sen kielenä on englanti. Keskiviikon ja torstain 1.–2.11. ohjelmaan voi osallistua myös etänä. Paikan päälle otetaan 20 osallistujaa ja etänä teamsin kautta voi osallistua 20 henkilöä. Tapahtuma koostuu kuudesta osasta ja niihin kaikkiin on mahdollista osallistua, tai osallistuja voi valita omaan tarpeeseensa sopivat osiot. Paikan päälle saapuville on tarjolla aamu- ja iltapäiväkahvi.

Lidia Varbanova

Professori Lidia Varbanova (kuvassa) Bulgarian kansallisesta teatteri- ja elokuvataiteen akatemiasta tuo tiiminsä Raumalle ja toimii seminaarin vetäjänä. Hänellä on laaja kansainvälinen kokemus yli 60 maasta taiteen, kulttuurin ja luovien alojen konsulttina, kouluttajana, valmentajana sekä tutkijana. Muina moderaattoreina toimivat Elena Trencheva, Mila Velcheva ja Lyubomira Kostova.

Seminaari on osa Coimbran yliopiston koordinoimaa Horisontti Eurooppa -ohjelman hanketta "IN SITU - Place-based innovation of cultural and creative industries in non-urban areas" (2022–2026). Sen aikana vastaavat seminaarit järjestetään myös Irlannissa, Latviassa, Islannissa, Portugalin Azoreilla ja Kroatiassa.

Kuinka ilmoittautua? Ilmoittaudu mukaan pe 27.10.2023 mennessä alla olevan linkin kautta. Etäosallistujat saavat osallistumislinkin sähköpostitse. Myös median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan seminaariin. Pyydämme heitä ilmoittautumaan laittamalla viestiä osoitteeseen pauliina.latvala-harvilahti@utu.fi.

> Ilmoittaudu seminaariin

> Tutustu seminaarin ohjelmaan

Tulevaisuusperintöverstaassa visioidaan yhdessä kulttuurin ja luovien alojen tulevaisuuksia

Tiistaina 31.10. klo 12.30–16.00 Rauman merimuseossa järjestetään tulevaisuusperintöverstas, jossa kuvitellaan tulevaisuuksia yhdessä. Tulevaisuusperintöverstas pohjustaa seminaarin muuta ohjelmaa. Suomeksi ja englanniksi toteutettavaan verstaaseen mahtuu 50 henkilöä.

– Tulevaisuusperintöverstaassa luodaan ja tuotetaan yhdessä visioita kulttuurin ja luovien alojen tulevaisuuksista. Niitä tarkastellaan pitkällä aikavälillä, 50 vuotta ajassa taaksepäin ja eteenpäin. Lopuksi pohditaan yhdessä, mitä nyt pitäisi tehdä, jotta haluttu tulevaisuus saavutettaisiin, kertoo verstaan fasilitaattorina toimiva dosentti, yliopistonlehtori Katriina Siivonen Turun yliopiston tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta. Siivosen kanssa tulevaisuuskuvittelua fasilitoi dosentti, erikoistutkija Pauliina Latvala-Harvilahti tulevaisuuden tutkimuskeskuksesta.

Katriina Siivonen
Pauliina Latvala-Harvilahti

Lisätietoja seminaarista

Professori Lidia Varbanova, National Academy of Theatre and Film Arts (NATFA), Bulgaria, lidiavarbanova@gmail.com