Mobiilisovellus auttaa maahanmuuttajia oppimaan paikallista kieltä taideteosten avulla

25.05.2020

Turun yliopiston ranskan ja englannin kielen tutkijat ovat mukana kehittämässä uutta mobiilisovellusta, jolla maahanmuuttajat voivat opiskella kieltä ja kulttuuria taideteosten avulla.

Turun yliopisto on ollut mukana koordinoimassa kansainvälistä hanketta, jonka tavoitteena on opettaa aikuisille maahanmuuttajille paikallista kieltä taiteen avulla museoissa, luokkahuoneissa ja niiden ulkopuolella.

– Kielen ja kulttuurin oppiminen taiteen avulla tuo kielenopetukseen uuden näkökulman. Kieltenopettajat vievät opiskelijaryhmiä museoihin, koska autenttinen kulttuurinen ympäristö sitoo kielen oppimista arkeen. Taide-esineiden äärellä voi oppia uusia asioita kohdekielestä ja -kulttuurista, käsitellä vaikeitakin aiheita ja saada vertaistukea, Turun yliopiston ranskan oppiaineen yliopistonlehtori Maarit Mutta kuvaa.

Taideteosten avulla voi harjoitella sanastoa ja kielioppia

LALI ArtApp -sovellus on tarkoitettu kielten opetuksen tueksi.

– Sovellus sisältää eri teemoihin liittyviä tehtäviä, jotka tukevat sanaston ja kielioppirakenteiden omaksumista. Opiskelijat voivat hyödyntää sovellusta sekä opetuksen ohessa että vapaa-ajallaan sanaston ja rakenteiden harjoitteluun taideteosten avulla, projektissa tutkijana työskennellyt FM Pauliina Peltonen kertoo.

Sovellus on osa verkkoon tuotettua ilmaista kielikoulutuspakettia maahanmuuttajille, ja se on saatavilla neljällä eri kielellä: englanniksi, ranskaksi, saksaksi ja suomeksi. Hankkeen sivuilla on saatavilla esimerkiksi käsikirja luku- ja kirjoitustaidon opetukseen taiteen avulla.

– Suomenkieliset tehtävät liittyvät pääasiassa Turun taidemuseon kokoelmiin, ranskan- ja saksankieliset versiot liittyvät paikallisten museoiden kokoelmiin ja englanninkielisessä versiossa on esillä taidetta näistä kaikista, Mutta kertoo.

Sovellusta ovat käyttäneet tähän mennessä hyvin kokemuksin mm. Turun kaupungin maahanmuuttajapalveluiden kouluttajat.

Sovelluksen teknisestä toteutuksesta vastasi Sopronin yliopiston informaatioteknologian laitos, ja Turun yliopiston IT-palvelut tarjosi palvelintilan. Sovelluksessa käytettyjen teosten kuvat on saatu Turun taidemuseolta, ja tekijänoikeudettomien (ns. public domain) kuvien lähde on Wikimedia commons.

Ilmainen LALI ArtAPP -sovellus on saatavilla Android-puhelimelle Google Play -kaupasta ja Applen iPhone-puhelimille App Storessa.

Language and literacy learning through art: toolkit for learners and educators -hanketta rahoitettiin Erasmus+-ohjelmalla. Turun yliopiston lisäksi siinä on ollut mukana koulutuksen asiantuntijoita Ranskasta, Itävallasta ja Unkarista.

LALI ArtApp jokiLALI ArtApp essu

Uutisen pääkuva: Venny Soldan-Brofeldt, "Puromaisema". Valokuva: Saara Salmi, Wikimedia Commons / Public domain.

Kuvat sovelluksesta: LALI-projekti

Luotu 25.05.2020 | Muokattu 25.05.2020