Olutproteiinista ja Itämeren levästä etsitään ratkaisuja kestävään ruoantuotantoon

21.01.2019

Elintarvikkeiden valmistuksessa syntyviä sivutuotteita ja Itämerestä peräisin olevaa levää voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa kestävinä ravinnonlähteinä. Turun yliopiston elintarvikekemian ja elintarvikekehityksen yksikkö on mukana kahdessa kansainvälisessä tutkimusohjelmassa, joissa etsitään ratkaisuja kestävään ruoantuotantoon.

Ruoantuotanto on ympäristölle yksi kuormittavimmista ihmisten toiminnoista. Siksi Euroopassa etsitään keinoja kestävään ravinnontuotantoon muun muassa kiertotalouden ja sinisen biotalouden piiristä.

– Yksi merkittävä uusi proteiinivaranto voisi olla elintarvikkeiden valmistuksessa syntyvät sivutuotteet. Esimerkiksi oluen valmistuksessa syntyvä mäski sisältää hyvin runsaasti korkealaatuista proteiinia. Oluenpanosta yli jäävä proteiini soveltuisi hyvin kotimaisten proteiinituotteiden raaka-aineeksi, toteaa elintarvikekemian professori Baoru Yang Turun yliopistosta.

Yang johtaa kansainvälistä tutkimusprojektia, jossa kehitetään menetelmää, jolla proteiini ja hyödylliset kuidut voitaisiin ottaa talteen elintarvikkeiden sivutuotteista. EU:n rahoittamassa projektissa kehitetään joustavaa biojalostamoa pk-teollisuuden tarpeisiin.

– Mäskin lisäksi proteiinia voidaan tuottaa rypsistä ja kaurasta. Tärkein tavoitteemme projektissa on pilotoida proteiinin eristämisprosessia teollisessa mittakaavassa, Yang kertoo.

Itämeren levää voi hyödyntää ruoantuotannossa ja teollisuudessa

Yksi uusi avaus kestävässä ruoantuotannossa voisi olla myös Itämerestä peräisin olevan levän laajempi hyödyntäminen ravintona. Merilevähän on japanilaisen keittiön perustuote, ja Ruotsissa Itämeren levää jo kerätään.

– Itämeren levää voidaan hyödyntää niin perinteisessä ruoanlaitossa kuin teollisuuden raaka-aineena samalla tavoin kuin tällä hetkellä pääosin valtameriltä tuotettuja leviä. Itämeren levän hyödyntäminen kestävästi edellyttää kuitenkin ympäristövaikutusten huomioimista ja innovaatioita niin kasvatuksen kuin prosessoinninkin alueella, Yang sanoo.

Turun yliopisto on mukana uudessa monikansallisessa EU-hankkeessa, jossa kehitetään Itämeren levätaloutta. Levän käyttö kotimerestämme on vielä pienimuotoista, mutta Yangin mukaan sen suuren potentiaalin vuoksi nyt on oikea hetki luoda hyvät toimintamallit levän hyödyntämiseen.

Baoru Yang, professori, p. 045 273 7988, baoru.yang@utu.fi

Saska Tuomasjukka, FT, p. 045 6360 601, saska.tuomasjukka@utu.fi

PROWASTE on EU:n Facce Surplus -ohjelman rahoittama Turun yliopiston Elintarvikekemian ja elintarvikekehityksen yksikön johtama neljän maan yhteishanke (Suomi, Saksa, Puola ja Viro), jossa kehitetään joustavaa biojalostamoa pk-teollisuuden tarpeisiin.

GRASS on Tukholman teknillisen korkeakoulun johtama monikansallinen Interreg-BSR-hanke, jossa on partnereita Ruotsista, Saksasta, Latviasta, Virosta, Puolasta ja Suomesta. Suomesta ovat mukana Turun yliopisto ja Suomen ympäristökeskus SYKE.

Luotu 21.01.2019 | Muokattu 21.01.2019