Osta tilalta -päivä kutsuu varsinaissuomalaiset kuluttajat makumatkalle maalle

08.09.2020

Tulevana lauantaina 12.9. varsinaissuomalaiset kuluttajat voivat valita yli 30 maatilasta itselle kiinnostavimmat vierailukohteet. Osta tilalta -päivänä pääsee kurkistamaan tämän päivän maatilan elämään ja ruoan tuotannon menetelmiin sekä tekemään herkullisia ostoksia maatilojen puodeista. Turun yliopisto on mukana tapahtuman järjestämisessä niin valtakunnallisesti kuin Varsinais-Suomen alueella.

Turun yliopiston Brahea-keskuksen projektipäällikkö Johanna Mattila kertoo, että kuluttajien vieraantuminen ruoan tuotannosta on tapahtunut pikkuhiljaa vuosien ja vuosikymmenten saatossa.

– Kuluttajien epätietoisuus ruoan tuotantotavoista ja koko ruokaketjusta paljastuu useissa tutkimuksissa välillisesti. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että kuluttajien on vaikea ottaa kantaa ruoan tuotannon ympäristövaikutuksiin ja vaikkapa tuotantoeläinten olosuhteisiin liittyviin kyselyihin, Mattila kuvailee.

Omakohtaisesti koetut elämykset ovat tärkeällä sijalla tietoisuuden lisäämisessä. Osta tilalta -päivä tarjoaa mahdollisuuden lähteä koko perheen voimin katsomaan tuotantoeläimiä, maistelemaan satokauden herkkuja ja kokeilemaan vaikka traktorin kyydissä istumista. Päivä luo puitteet ruokakasvatuskokemukselle, joka kantaa pitkälle tulevaisuuteen.

– Kuluttajat arvostavat kotimaista ruokaa. Arvostuksen taustalla on luottamus ruokaketjun toiminnan läpinäkyvyyteen ja avoimuuteen, mikä entisestään osoittaa paikkansa Osta tilalta -päivän tyyppisille tapahtumille, kuvailee Mattila.

Tapahtumassa mukana olevat tilat, kotipuutarhat ja maatilamatkailuyritykset löytyvät sivustolta https://ostatilalta.fi. Tiloille ei tarvitse erikseen ilmoittautua, vaan niihin voi saapua sivustolla tilojen ilmoittamina aukioloaikoina.

Osta tilalta -päivän järjestelyissä ovat mukana Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelma 2014–2020 ja Maaseutuverkosto, Turun yliopiston Brahea-keskuksen Ruokasektorin koordinaatiohanke, Aitojamakuja.fi, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC, Maa- ja kotitalousnaiset, Martat, Marthaförbundet, Suomen 4H-liitto ja Finlands svenska 4H, Lomalaidun ry ja Suomen Maaseutumatkailuyrittäjät ry.

> Katso ajantasainen karttatieto tapahtumassa mukana olevista tiloista

> Varsinais-Suomen mukana olevat tilat

Lisätietoja, Varsinais-Suomi: