Puutiaisia on taas liikkeellä lähes koko maassa - tutkijat pyytävät havaintoja Punkkilive-palveluun

03.05.2022

Punkkikausi on käynnistynyt lähes koko maassa, vaikka talven kylmä ei vielä täysin olekaan irrottanut otettaan. Turun yliopiston tutkijoiden mukaan kylmä kevät on viivästyttänyt puutiaiskauden alkua, mutta Punkkilive-palveluun on silti raportoitu kevään aikana jo reilu tuhat havaintoa. Havaintoja on tullut eniten Etelä-Suomen rannikkoseuduilta ja Oulusta, mutta pohjoisinta Suomea lukuun ottamatta puutiaisia liikkuu lähes koko maassa.

Turun yliopiston tutkijat käynnistivät viime vuonna yhdessä lääkeyritys Pfizerin kanssa Punkkilive-havaintosivuston, jonne kansalaiset voivat ilmoittaa puutiaishavaintonsa ja tarkkailla omien ulkoilualueidensa puutiaistilannetta. Vuoden 2021 aikana kansalaiset ilmoittivat palveluun jopa 79 000 puutiaishavaintoa.

Kuluneen kevään aikana sivustolle on ilmoitettu jo yli tuhat havaintoa.

– Havainnot ja niiden kertyminen noudattavat pitkälti kevään etenemisen rintamaa. Etelässä puutiaishavaintoja rupesi kertymään huhtikuussa, mutta lumimyrsky toi kauden alkuun hieman takapakkia. Kylmä kevät on muutenkin viivästyttänyt puutiaisten liikkeelle lähtöä ja siten havaintojen kertymistä, kertoo tutkijatohtori Jani Sormunen.

Puutiaiset lähtevät tavallisesti liikkeelle, kun lumipeitteet ovat sulaneet ja päivän keskilämpötilat nousseet noin +5 ℃-asteeseen. Nyt koetun kylmän kevään ei uskota juuri vaikuttavan kesän puutiaismääriin.

– Kylmän iskiessä puutiaiset odottelevat rauhassa sopivampia kelejä suojissaan ja lähtevät sitten liikkeelle. Kevään kylmät eivät olleet niin kovia, että odotettavissa olisi massakuolemia. Luultavasti kesällä siis tavataan samoissa määrin puutiaisia kuin edellisinäkin vuosina. Kesäisin kuivat ja kuumat jaksot vaikuttavat aktiivisuuteen, Sormunen kuvailee.

Tutkijat jatkavat puutiaishavaintojen seuraamista Punkkilive-palvelun kautta. Tutkijat pyytävätkin kansalaisia ilmoittamaan puutiaishavaintojansa ahkerasti palveluun läpi kesän ja kylmempinäkin vuodenaikoina.

–  Punkkiliveen puutiaishavaintonsa ilmoittavien ulkoilijoiden avulla Turun yliopiston tutkijoiden on mahdollista saada tietoa puutiaisten levinneisyydestä koko Suomen alueelta. Muutaman tutkijan voimin se ei olisi mahdollista. Suomalaiset ottivat havaintosivuston jo viime vuonna innokkaasti omakseen. Toivomme, että myös kuluvan vuoden aikana puutiaishavainnot kirjattaisiin ahkerasti palveluun, jota on vielä paranneltu talven aikana. Jokainen havainto lisää ymmärrystämme puutiaisten levinneisyydestä. Punkkilivestä kehittyi jo ensimmäisen vuoden aikana yksi suosituimmista kansalaistiedehankkeista Suomessa, kertoo professori Ilari E. Sääksjärvi

Luotu 03.05.2022 | Muokattu 03.05.2022