Rintamaidon tulehdustekijöihin voidaan vaikuttaa äidin elintavoilla

30.06.2023

Probioottien ja kalaöljyn samanaikainen käyttö raskausaikana voi muuttaa tulehdustekijöiden pitoisuutta rintamaidossa. Lisäksi lääkityksen käytöllä voi olla vaikutusta, selviää Turun yliopiston tutkimuksesta.

Turun yliopiston ja Turun yliopistollisen keskussairaalan äiti–lapsitutkimuksessa selvitettiin, miten äidin elintavat, kuten ruokavalio ja ravintolisien käyttö sekä lihavuus vaikuttavat rintamaidossa tulehdustekijöihin, jotka ovat elimistön immuunipuolustusjärjestelmän tuottamia yhdisteitä, joihin kuuluu muun muassa interleukiinit ja interferonit. Lisäksi tutkittiin miten synnytyksen yhteydessä ja lapsivuodeaikana äidille annettu lääkitys vaikutti niiden pitoisuuksiin.

– Probioottien ja kalaöljyn käyttö yhdessä muokkasivat rintamaidon tulehdustekijöitä, joskin vaikutus oli pieni. Mielenkiintoista oli se, että mikäli äidin ruokavalion laatu oli hyvä, se heijastui äidistä lapseen siirtyviin tulehdustekijöiden pitoisuuteen alentamalla muun muassa suolistotulehduksiin ja diabetekseen yhdistetyn CCL-2:n pitoisuutta rintamaidossa, kertoo väitöskirjatutkija Jenni Soukka Turun yliopiston biolääketieteen laitokselta.

Äidin painoindeksi itsessään ei ollut yhteydessä rintamaidon tulehdustekijöiden pitoisuuksiin, mutta mitattu kehon rasvamassa liittyi korkeampaan interferoni gamma -pitoisuuteen. Äidin elintavat näyttävät siten vaikuttavan rintamaitoon ja mahdollisesti siten lapsen puolustusvasteen kehittymiseen ja terveyteen.

Synnytyksen aikainen lääkitys muokkasi rintamaidon tulehdustekijöitä

Uusi löydös tutkimuksessamme oli se, että synnytyksen yhteydessä käytetyt lääkkeet, antibiootit, opioidit ja epiduraalipuudutus, vaikuttivat rintamaidon tulehdustekijöihin ensimaidossa. Aihetta tulisi tutkia lisää, koska valtaosalla tutkimukseen osallistuneista äideistä oli käytössä synnytyksen aikaiseen kivunlievitykseen epiduraalipuudutus, ja myös muiden lääkkeiden käyttö oli tavallista, ja näiden vaikutus rintamaidon tulehdustekijöiden pitoisuuteen voi edelleen vaikuttaa lasten puolustusvasteen kehittymiseen ja terveyteen.

Rintamaidon mukana vastasyntyneeseen siirtyvien tulehdustekijöiden terveysvaikutuksia ei tarkalleen tunneta, mutta esimerkiksi runsas interleukiini-10-määrä voi edistää immuunijärjestelmän kypsymistä. Alentunut interleukiini-10-pitoisuus veressä on aiemmissa tutkimuksissa yhdistetty muun muassa vastasyntyneen suolistoinfektioihin, ja tässä tutkimuksessa opioidien käyttö synnytyksen yhteydessä liittyi pienempään tulehdustekijän määrään rintamaidossa. Tiedetään myös, että ravinnon rasvan laatu muokkaa rintamaidon rasvapitoisuutta ja voi siten vaikuttaa myös rintamaidon tulehdustekijöihin.

– Äidin kehon rasvan määrä, kokonaisvaltainen ruokavalion laatu sekä probiootit ja kalaöljy vaikuttivat rintamaidon tulehdustekijöihin hieman. Löydöksemme ovat mielenkiintoisia ja rohkaisevat tutkimaan elintapojen ja rintamaidon koostumuksen yhteyttä lisää, summaa professori Kirsi Laitinen, joka johtaa tutkimuksen toteuttanutta Varhainen ravitsemus ja terveys -tutkimusryhmää Turun yliopistossa.

Tutkimustulokset on julkaistu Molecular Nutrition & Food Research -tiedelehdessä.

Luotu 30.06.2023 | Muokattu 30.06.2023