Seilin saarelta löytyi harvinainen puutiaisilla loisiva Ixodiphagus hookeri -loispistiäinen

22.11.2019

Tällä viikolla julkaistussa tutkimuksessa Turun yliopiston puutiaistutkimusryhmä on löytänyt puutiaisilla loisivan Ixodiphagus hookeri -loispistiäisen Seilin saarelta. Laji on ihmisen kannalta mielenkiintoinen, sillä se tappaa loisinnan kohteena olevan puutiaisen ennen kuin se ehtii lisääntyä. Tutkijoiden mukaan puutiaisten luonnollisia vihollisia voidaan tulevaisuudessa mahdollisesti hyödyntää puutiaisten biologisessa torjunnassa.

Ixodes-suvun punkit eli puutiaiset ovat runsastuneet viime vuosikymmeninä voimakkaasti Suomessa ja muualla Euroopassa. Turun yliopiston puutiaistutkimusryhmä selvittää puutiaisten ja niiden kantamien taudinaiheuttajien levinneisyyttä ja ekologiaa Suomessa. Ryhmän uusimmassa tutkimuksessa selvitettiin puutiaisilla loisivan Ixodiphagus hookeri -loispistiäisen ekologiaa Saaristomerellä sijaitsevalla Seilin saarella.

– Tutkimuksemme tavoitteena on ymmärtää puutiaisten ekologiaa kokonaisvaltaisesti, joten niitä saalistavien eläinlajien tutkiminen on ollut meillä kiinnostuksen kohteena, kertoo tutkimusta vetänyt tutkijatohtori Jani Sormunen Turun yliopiston biodiversiteettiyksiköstä.

Tutkijat etsivät puutiaisilla loisivaa pistiäistä Seilin saarelta hyönteispyydyksin. Lisäksi saarelta kerättyjen 1 310 puutiaisyksilön loisinta-astetta tutkittiin molekyylibiologisin menetelmin.

Luonnollisesta vihollisesta apua puutiaisten torjuntaan?

Ennen tätä tutkimusta Ixodiphagus hookeri on löydetty Suomesta aiemmin vain kerran 1950-luvulla.

– Löysimme Seilin saarelta aiemmin kerätyistä hyönteisnäytteistä yhden aikuisen Ixodiphagus hookeri -loispistiäisen, jonka lisäksi molekyylibiologiset menetelmät paljastivat useita loisittuja nymfivaiheen puutiaisia useamman tutkimusvuoden ajalta. Emme vielä tiedä, onko laji vasta leviämässä Suomeen vai onko kyseessä vanhempi vieras, joten tulevaisuus näyttää, alkaako tämä Suomessa ilmeisen harvinainen laji tästä runsastumaan, dosentti Eero Vesterinen sanoo.

Vaikka Seilin saarella pistiäisen loisinta on tutkimuksen tulosten perusteella vielä harvinaista, eteläisemmässä Euroopassa lajin on havaittu loisivan paikoitellen jopa viidesosalla puutiaispopulaatiosta.

Ixodiphagus hookeri on hyvin pienikokoinen loispistiäinen.
Ixodiphagus hookeri on hyvin pienikokoinen loispistiäinen. Kuva: Kari Kaunisto, Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö.

Ixodiphagus hookeri kuuluu hyppykiilukaisten heimoon (Encyrtidae). Naaraspistiäiset munivat puutiaistoukkiin tai -nymfeihin munia, jotka kuoriutuvat puutiaisen nauttiman veriaterian jälkeen. Tämän jälkeen loispistiäistoukat syövät puutiaisen, joka kuolee ennen kuin se ehtii aikuistua ja lisääntyä.

– Puutiaisten luonnollisia vihollisia voidaan tulevaisuudessa mahdollisesti hyödyntää puutiaisten biologisessa torjunnassa, mikä tekee tutkimusaiheesta erityisen mielenkiintoisen, kertoo tutkija Ella Sippola.

Tutkimuksessa yhdistyy biodiversiteettitutkijoiden kaksi erikoisalaa

Turun yliopiston biodiversiteettiyksikön tutkijat ovat tutkineet loispistiäisiä eri puolilla maailmaa ja puutiaisten lajistoa ja ekologiaa Suomessa. Nyt julkaistussa tutkimuksessa yhdistyy nämä kaksi tutkijoiden erikoisalaa.

– Jatkamme puutiaisia saalistavien ja niillä loisivien lajien tutkimusta myös tulevaisuudessa. On kiehtovaa ajatella, että Suomen luonnossa esiintyy pikkuruinen loispistiäinen, joka loisii nopeasti runsastuvilla puutiaisilla, professori Ilari E. Sääksjärvi sanoo.

Luotu 22.11.2019 | Muokattu 22.11.2019