Stipendi kannustaa mukaan Joustavaan Matematiikkaan -täydennyskoulutukseen

29.01.2021

Opettajille ja varhaiskasvatuksen ammattilaisille tarjottavien Joustavaan Matematiikkaan eli JoMa-kurssit ovat saaneet merkittävän tunnustuksen. Teknologiateollisuuden 100-vuotisjuhlasäätiö muutti stipendiensä jakomallia kannustaakseen opettajia ja varhaiskasvatuksen ammattilaisia JoMa-kursseille. Sata ensimmäistä vuonna 2021 11 opintopisteen JoMa-kokonaisuuden valmiiksi saavaa saa säätiöltä 1 000 euron stipendin. Kokonaisuuden aloittaminen on mahdollista 5.2. saakka.

Joustavaan Matematiikkaan on varhaiskasvatuksen ammattilaisille, esi- ja peruskoulutuksen ja lukion opettajille sekä erityisopettajille suunnattu maksuton täydennyskoulutusohjelma.

Stipendillä palkittavan koulutuskokonaisuuden pystyy aloittamaan vielä tammi-helmikuun taitteessa, jolloin kohderyhmäkohtaiset kurssit avataan uudestaan. Syksyllä 2021 kokonaisuudesta tarjolla ovat johdantokurssi ja paletti valinnaisia kursseja. Kaikki kurssit toteutetaan verkossa ViLLE-oppimisympäristössä.

– Helmikuussa kokonaisuuden aloittavillakin on yhtäläiset mahdollisuudet stipendin saamiseen, joten vielä kannattaa tulla mukaan, sanoo JoMa-hankkeen johtaja, Turun yliopiston kasvatustieteen professori Minna Hannula-Sormunen sanoo.

JoMan tavoitteena on saada ammattilaiset tarkastelemaan maailmaa matemaattisesta näkökulmasta sekä nostamaan matemaattisten ajattelutaitojen tukemisen opetuksen keskiöön.

Koulutus auttaa opettajia ja varhaiskasvatuksen ammattilaisia tunnistamaan ja vahvistamaan lasten ja nuorten joustavaa matemaattista ajattelua. JoMa tarjoaa opettajien avuksi myös oikeista oppimistilanteista taltioituja lyhyitä videoita, joita osallistujat havainnoivat ja vertailevat asiantuntijoiden tulkintoihin samasta tilanteesta.

– Matematiikka ei ole vain tehtäviä oppikirjoissa, vaan arjen ajattelun hyödyllinen työkalu, Hannula-Sormunen korostaa.

Koulutuksen juuret tutkitussa tiedossa

Vahva tieteellinen perusta, neljän yliopiston yhteistyö ja Opetushallituksen rahoitus on synnyttänyt pedagogisen innovaation. Joustavaan Matematiikkaan (JoMa) -täydennyskoulutus on herättänyt kasvatus- ja opetusalan toimijoiden keskuudessa laajalti innostusta, kursseille on vuodesta 2018 alkaen osallistunut jo yli 3 000 ammattilaista.

– Olemme tutkineet yli 20 vuotta matemaattisten taitojen kehitystä aina 2–3-vuotiaista lukiolaisiin. Halusimme JoMa-kokonaisuudessa kääntää karttunutta tutkimustietoa opettajien käyttöön. Joustava matemaattinen ajattelu kuuluu pienestä pitäen kaikille, ei vain taitavimmille, Hannula-Sormunen sanoo.

JoMa on Turun yliopiston, Jyväskylän yliopiston, Oulun yliopiston ja Åbo Akademin yhteinen hanke. Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa ja osallistujille maksutonta.

Lisätietoja:
Joustavaan matematiikkaan nettisivut