Tiede- ja taidetapahtuma Aboagorassa tutkitaan vedenalaista maailmaa

12.08.2020

Tieteitä ja taiteita yhdistävässä Aboagora-tapahtumassa uppoudutaan tänä vuonna vedenalaiseen maailmaan. Kolmipäiväisessä symposiumissa vettä tarkastellaan muun muassa meribiologian, musiikin, ympäristö- ja eläinhistorian, kirjallisuuden ja yhteiskuntatieteiden keinoin. Aboagora järjestetään 19.–21. elokuuta 2020 Sibelius-museossa ja verkossa.

Kymmenettä kertaa järjestettävä Aboagora kokoaa yhteen esiintyjiä ympäri maailmaa syventymään tämän vuoden teemaan, veteen elementtinä. Tapahtumassa tutkitaan maan ja veden rajoja sekä pohditaan veden olemusta ja siihen liittyviä uskomuksia.

– Vettä tarkastellaan myös elettynä ympäristönä, hallinnon ja rakentamisen kohteena, kansainvälisten suhteiden välittäjänä sekä kilpailun ja konfliktien aiheuttajana, projektitutkija Liisa Lalu Turun yliopistosta kuvailee.

Seilin saaren elämää, sharkmaniaa ja veden henkiä

Vesi on elämän alku ja edellytys monissa uskonnoissa ja kulttuureissa, mutta myös biologian ja lääketieteen näkökulmasta. Aboagoran ensimmäisenä päivänä tutustutaan muun muassa Seilin saaren elämään ja biosfääriin, joka on veden ympäröimänä muodostunut omanlaisekseen ja on alati muutoksessa.

Klassista musiikkia ja historiantutkimusta yhdistävässä Waterways-työpajassa tutkitaan eurooppalaista kolonialismia ja meriteitä: Atlantin halki kulkivat ihmiset ja tavarat, aseet, taudit sekä orjakauppa. Aiheeseen johdattaa mezzosopraano ja historiantutkija Marika Kivinen.

Ensimmäinen symposiumpäivä päättyy historialliseen analyysiin haiden ja ihmisten yhteiselosta, kun Amerikan kulttuurin ja historian professori Janet M. Davis Texasin yliopistosta avaa ihmisten ja haiden moniulotteista suhdetta sharkmanian käsitteen avulla.

Torstaina syvennytään veteen liittyviin myytteihin ja taruihin. Kansainvälisesti palkittu käsikirjoittaja ja ohjaaja Marko Röhr vie yleisön visuaaliselle matkalle arktisiin vesiin ja sen pinnanalaiseen, myyttisen kauniiseen maailmaan. Muinaisista veden hengistä ja taruista keskustelevat kuvataiteilija Elsa Salonen ja kulttuurintutkija Kaarina Koski. Lisäksi torstaina kuullaan tribuutti Aurajoelle The Water Project -trion konsertissa sekä nähdään digitoitu ja lyhennetty versio Art of Swimming -näytelmästä.

Vesirakenteiden historiaa ja legoja

Perjantaina pohditaan veden merkitystä yhteiskuntien muodostumisessa, kun arkkitehtuurin historian professori Carola Hein, tutkija Negar Sanaan Bensi ja kaupunkisuunnittelija Jens Jorritsma keskustelevat historiallisista vesirakenteista ja kaupunkien vesi-infrastruktuureista. Tulevaisuuteen katsoo taas The Sea: A Living Lab, jossa eri alojen asiantuntijat keskustelevat merestä ja sen tulevaisuudesta meribiologian, yhteiskuntatieteiden, kulttuurintutkimuksen ja taiteen näkökulmista. Keskustelun yhteydessä rakennetaan merellinen lego-rakennelma.

Symposium huipentuu perjantaina, kun kansainvälisesti palkittu israelilainen kirjailija David Grossman keskustelee kääntäjä ja tutkija Natalie Lantzin kanssa Grossmanin syyskuussa suomeksi ja ruotsiksi ilmestyvästä Med mig leker livet -romaanista. Symposiumin lopuksi kuullaan E-musikgruppe Lux Ohrin teos Vasser.

Tapahtumaan mahdollistua osallistua verkossa

Aboagora-symposium järjestetään Sibelius-museossa, mutta yleisöä otetaan koronavirustilanteen vuoksi vastaan rajoitetusti. Osallistujamäärä tapahtumaan paikan päällä on täynnä, eikä uusia ilmoittautumisia oteta enää vastaan. Koko tapahtuma live-striimataan ja tallennetaan, joten siihen on mahdollista osalllistua etänä kotisohvalta tai vaikka veden ympäröimänä laiturinnokasta.

Aboagora on tänä vuonna ilmainen, mutta tapahtumaan osallistuminen edellyttää rekisteröitymistä. Katso koko Aboagoran ohjelma ja ilmoittaudu 14. elokuuta mennessä: https://aboagora.fi/programme/

Aboagoran toteuttavat yhteistyössä Turun yliopiston kulttuurihistorian oppiaine, Åbo Akademin säätiön yhteydessä toimiva Donner-instituutti, Åbo Akademi sekä Turun AMK:n Taideakatemia. Aboagoraa rahoittavat Koneen Säätiö ja Svenska Kulturfonden ja tapahtuman rahoituksen takaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi ja Åbo Akademin Säätiö.

Luotu 12.08.2020 | Muokattu 13.08.2020