Turun kauppakorkeakoulun Terve mieli -hankkeen aikuiskavereista apua opiskelijoiden etäopiskeluväsymykseen

10.03.2021

Aikuiskaveri-hankkeessa yhdistetään aikuista kaveria kaipaavat opiskelijat ja kauppakorkeakoulusta valmistuneet. Vapaaehtoisten aikuiskavereiden tehtävänä on tukea opiskelijaa arjessa. Erityisesti opintojen alkuvaiheessa tuen merkitys korostuu.

Turun kauppakorkeakoulu aloittaa yhteistyössä Turun kauppatieteiden ylioppilaat ry:n (Turun KY), Turun Seudun Ekonomit ry:n ja Turun kauppakamarin kanssa hankkeen, jonka tavoitteena on vähentää opiskelijoiden kokemaa yksinäisyyttä ja uupumusta.

Aikuiskaveri-hanke on osa Turun kauppatieteiden ylioppilaat ry:n kehittämää Terve mieli -vertaistukimallia. Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksen saaneen Turun yliopiston ja Turun yliopiston ylioppilaskunnan Terve mieli -yhteishankkeen tavoitteena on laajentaa toimintamalli Turun kauppakorkeakoulusta kaikkiin Turun yliopiston tiedekuntiin ja juurruttaa toimintamalli osaksi pysyvää toimintaa.

Jo nyt noin sata Turun kauppakorkeakoulun alumnia on ilmaissut kiinnostuksensa lähteä mukaan. Aikuiskaveri-hanke käynnistyi Turun kauppakorkeakoulun alumni Pauliina Inervon aloitteesta.

– Seurasin jo loppuvuodesta lisääntyvää uutisointia opiskelijoiden yksinäisyydestä ja väsymisestä. Halusin auttaa opiskelijoita ja otin yhteyttä Turun kauppakorkeakoulun alumnikoordinaattori Terhikki Saareen. Dekaani Markus Granlundin myötävaikutuksella Turun kauppakorkeakoulu aloitti hankkeen valmistelut ja yhteistyön Turun KY:n Terve mieli -hankkeen kanssa. Myöhemmin hankkeeseen tulivat mukaan Turun Seudun Ekonomit ry ja Turun kauppakamari, Inervo kertoo.

– Haluamme tehdä kaikkemme opiskelijoiden tukalan tilanteen helpottamiseksi ja tämän hankkeen lisäksi olemme aloittamassa muun muassa vertaistukitoimintaa. Ainutlaatuisen Aikuiskaveri-hankkeen lanseeraus on kuitenkin erityisen mieltä lämmittävä, koska se on osoittanut, kuinka vahvasti myös alumnimme haluavat olla mukana tässä työssä, dekaani Markus Granlund sanoo.

Hanke käynnistyy kick off -tilaisuudella keskiviikkona 17.3.2021 klo 16.00–17.00 Teams-alustalla. Ilmoittautua voi maanantaihin 15.3.2021 asti Terhikki Saarelle (p. 050 502 7017, terhikki.saari@utu.fi).

Luotu 10.03.2021 | Muokattu 10.03.2021