Meyer Turusta yliopiston ensimmäinen strateginen kumppani

06.03.2020

Turun yliopisto ja Meyer Turku Oy ovat allekirjoittaneet strategisen kumppanuussopimuksen, jonka tavoitteena on kehittää ja vahvistaa tekniikan koulutusta ja tutkimusta.

Kumppanuussopimus lisää muun muassa yliopiston ja Meyer Turun yhteisiä opiskelijaprojekteja, diplomitöitä sekä opetustapahtumia, asiantuntijaluentoja ja työpajoja. Meyerin tarjoamat työllistymismahdollisuudet meriteollisuuteen tulevat myös saamaan näkyvyyttä yliopiston kampuksella. Yhteistyö tulee näkymään konkreettisesti teekkareille jo varhaisessa vaiheessa opintoja.

- Tarvitsemme soveltuvien tieteenalojen vahvaa tutkimusta, jotta suomalainen meriklusteri pysyy kehityksen kärjessä. Tähän tarvitsemme hyviä yliopistokumppaneita. Odotamme innolla, että pääsemme entisestäänkin tiivistämään yhteistyötämme ei vain uusien teknisten oppiaineiden, vaan myös muiden soveltuvien oppiaineiden kanssa, Meyer Turun toimitusjohtaja Jan Meyer toteaa.

- Olemme yliopistona päättäneet lisätä strategisia kumppanuuksia eri tieteenaloilla ja Meyer Turku on tästä erinomainen esimerkki, Turun yliopiston rehtori Jukka Kola kiittelee.

- Kumppanuutemme on hieno osoitus molempien osapuolien sitoutumisesta pitkäaikaiseen yhteistyöhön. Yhteisenä tavoitteenamme on tekniikan koulutuksen ja tutkimuksen merkittävä tason nosto Turun yliopistossa ja Turun talousalueella. Läheinen yhteistyö kansainvälisesti merkittävän yrityksen kanssa on eduksi myös yliopiston omalle kansainvälisyydelle, yliopiston vararehtori Mika Hannula kertoo.

Yhteistyö tekniikan alan tutkimuksessa tulee hyödyntämään monialaisen yliopiston ja globaalin teknologiayrityksen osaamista uusien innovaatioiden ja asiantuntemuksen kehittämiseksi. Meyer Turku tavoittelee yhteistyöllä myös tehostusta rekrytointeihinsa entisestään tiivistyvän opiskelijayhteistyön kautta.

Meyer Turku on aiemmin syksyllä 2019 lahjoittanut professuurin kone- ja materiaalitekniikkaan, joissa yliopisto aloittaa tänä vuonna uudet diplomi-insinöörien koulutusohjelmat.

Luotu 06.03.2020 | Muokattu 05.01.2021