Turun yliopisto sata vuotta – juhlavuosi täynnä ohjelmaa

09.01.2020

Maailman ensimmäisen suomenkielisen yliopiston, Turun yliopiston, 100-vuotisjuhlaa vietetään tänä vuonna monin suurin ja pienin tapahtumin. Vuoden aikana on myös useita kaikille avoimia tapahtumia ulkoilmasyntymäpäiväjuhlasta Tiedemarkkinoihin. Lisäksi luvassa on lukuisia kiinnostavia yleisöluentoja ja näyttelyitä monen muun ohessa.

Turun yliopisto perustettiin Kalevalan päivänä 28.2.1920 Turun Suomalaisen Yliopistoseuran toteuttaman kansalaiskeräyksen turvin. Lahjoittajia oli yhteensä 22 040. Turun yliopisto aloitti kahdella tiedekunnalla Phoenixin talossa Kauppatorin pohjoislaidalla, josta yliopisto siirtyi 1950-luvulla nykyiselle paikalleen Yliopistonmäelle.

Nykyään Turun yliopistossa on 7 tiedekuntaa ja 5 erillistä laitosta. Opiskelijoita on kolmella kampuksella noin 20 000 ja henkilökuntaa yli 3 400. Monitieteinen ja kansainvälinen yliopisto rakentaa vahvasti yhteiskunnan hyvinvointia ja kestävää tulevaisuutta.

– Turun yliopistol­la on vahva asema ja se on pohja, jonka päälle meidän on hyvä rakentaa modernia, en­tistä kansainvälisempää sivistysyliopistoa. Meidän on kyet­tävä uudistumaan ja toimimaan kansallisena ja kansain­välisenä edelläkävijänä. Verkottuneessa maailmassa myös strategisten kumppanuuksien ja yhteistyön merkitys kasvaa entisestään, rehtori Jukka Kola näkee.

Kola lisää, että lahjoitusvaroin perustettua yliopistoa voi halutessaan myös onnitella lahjoituksin, jotka tukevat tutkimusta ja uusien osaajien kouluttamista. Kerätyt varat suunnataan suoraan opetus- ja tutkimusedellytysten sekä tutkimusinfrastruktuurin kehittämiseen.

Monipuolisia tapahtumia kaikenikäisille

Juhlavuosi käynnistyy toden teolla syntymäpäiväkuussa helmikuussa. Helmikuun 27. päivänä luvassa on kaikille avoin syntymäpäiväjuhla.

– Reilun tunnin kestävä ulkoilmajuhla Yliopistonmäellä on varmasti kaikille hieno ja vähän yllättäväkin kokemus. Toivomme sinne paitsi yliopistoyhteisöä, myös kaikenikäisiä kaupunkilaisia juhlistamaan mennyttä sataa vuotta mutta ennen kaikkea tulevaa, 2019 lopussa vararehtorin tehtävästä eläkkeelle jäänyt Riitta Pyykkö sanoo hieman salaperäisesti. Pyykkö on ollut keskeisenä vastuuhenkilönä satavuotisjuhlavuoden ohjelman suunnittelussa sen ohjausryhmän puheenjohtajana.

26. päivänä aukeaa Turun yliopiston 100-vuotisnäyttely Kaupunginkirjaston aulassa ja juhlaviikko näkyy kaupunkikuvassa niin Kirjastosillan valaisulla kuin juhlaliputuksellakin 27.–28. helmikuuta.

Vuosijuhlan puheen pitää tasavallan presidentti Sauli Niinistö

Yliopiston vuosijuhlaa Kalevalan päivänä 28. helmikuuta vietetään poikkeuksellisen juhlavissa tunnelmissa Logomossa. Vuosijuhlan puheen pitää tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Niinistö valmistui Turun yliopistosta oikeustieteen kandidaatiksi vuonna 1974 ja hänet kutsuttiin yliopiston kunniatohtoriksi vuonna 2011.

– Vuosijuhlassa ensiesityksensä saa myös musiikkitieteen professorina Turun yliopistossa 1986–2005 toimineen säveltäjän Mikko Heiniön 100-vuotiaalle yliopistolle säveltämä juhlateos Syvyyden yllä tuuli. Teos on sävelletty baritonille, sekakuorolle ja orkesterille, Riitta Pyykkö kertoo.

Syntymäpäivänä julkistetaan myös professori Vesa Vareksen kirjoittama Turun yliopiston historia, josta Vares kertoo myöhemmin myös Studia Generaliassa Turun pääkirjastossa 5. maaliskuuta. Viikoittaiset Studia Generaliat jatkuvat siitä alkaen tiistaisin.

– Studia Generalia -sarjassa kuuluu toki yliopistomme ainutlaatuinen historia, mutta luennoissa keskitytään myös uuteen tutkimukseen ja jo tulevaankin. Yliopisto haluaa aktiivisesti kehittyä ja katsoa eteenpäin – jo seuraavaan sataan vuoteen, Pyykkö sanoo.

Juhlavuoden suuri tohtoripromootio miekanhiojaisineen järjestetään toukokuun lopussa.

Syyskuun 4. päivänä luvassa on uudenlainen, kaikille avoin tapahtuma Tiedemarkkinat Aurajokirannassa.

– Tiedemarkkinoille tulee monipuolista lavaohjelmaa ja rantaan tiedekojuja, joissa saa ehkä myös upottaa sormet syvälle tieteeseen vähän samoin kuin syksyisillä suosituilla Tiedepäivillä. Tiedemarkkinoiden yhteydessä on myös yliopiston lukuvuoden avajaiskarnevaalit, Pyykkö avaa.

Juhlavuoden verkkosivu utu.fi/utu100

#UNITURKU100

Juhlavuoden ilmeenä on turkulaistaiteilija Jukka Hakasen suunnittelema muraali. Muraalista käytetään myös yksityiskohtia eri yhteyksissä.

Luotu 09.01.2020 | Muokattu 10.01.2020