Turun yliopisto tuo SHIFTiin kattauksen teknologian ja tekoälyn tutkimusta

27.08.2019

Turun yliopisto osallistuu 29.–30.8. järjestettävään SHIFT-bisnesfestivaaliin kahdella pääteemalla: teknologian hyödyntäminen meri- ja ruokateollisuuden kestävässä kehityksessä sekä ihmisen ja koneen vuorovaikutus. Koko tapahtuman teemana on Shapeshifting intelligence, kokonaisvaltaisesti älykäs liiketoiminta.

Turun yliopiston osastolla osallistujat pääsevät tutustumaan tutkimukseen ja ratkaisuihin, jotka edistävät teknologian hyödyntämistä erityisesti meri- ja ruokateollisuuden kestävässä kehityksessä.

– Turun yliopiston osastolla pääsee tutustumaan tutkimukseen pohjautuviin ratkaisuihin, joita on kehitetty yritys-yliopistoyhteistyössä, ja jotka hyödyttävät liiketoimintaa laajasti. Tämän lisäksi meiltä on paikalla yritysyhteistyön asiantuntijoita, eli tervetuloa keskustelemaan eri yhteistyömuodoista ja siitä, mitä voisimme yhdessä tehdä, kannustaa Turun yliopiston yritysasiamies Mikko Pohjola.

Tulevaisuuden teknologioiden laitoksen tutkijat tutustuttavat kävijän meriteollisuuden vastuullisuuteen SUSTIS-hankkeen (Sustainability and Transparency in Shipbuilding Networks) tulosten kautta. Hankkeessa tutkittiin erilaisia keinoja kommunikoida laivamatkustamisen vastuullisuutta kuluttajille eri muodoissa sekä parantaa muun muassa laivanrakennuksen ympäristövaikutusten läpinäkyvyyttä. Osastolla pääsee kokeilemaan hankkeessa meriteollisuuden vastuullisuusviestinnän tueksi kehitettyä ResponSea-peliä.

Tulevaisuuden teknologioiden laitos esittelee SHIFTissä myös autonomisten järjestelmien tutkimusta. Autonomiset järjestelmät tulevat olemaan merkittävää liiketoimintaa tulevaisuudessa, ja SHIFTissä kävijä pääsee tutustumaan ja keskustelemaan tutkijoiden kanssa niihin liittyvästä teknologiasta. TIERS (Turku Intelligent Embedded and Robotic Systems) -tutkimusryhmä kehittää teknologiaa autonomisten järjestelmien kuten autojen, droonien ja laivojen tilannetietoisuuden parantamiseksi. SHIFTissä esitellään kehitteillä olevaa edullisiin antureihin perustuvaa järjestelmää.

Ruokakokemusten tutkimuskeskus Flavoria esittelee SHIFTissä virtuaalikierroksella, miten ruoka- ja kuluttajatutkimusta tehdään aidossa ravintola- ja kahvilaympäristössä. Flavoria tutkii kokonaisvaltaisesti ihmisen ruokakäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, mittaa ruokavalintoja ja biojätteen määrää, havainnoi kuluttajien ruokakokemusta, testaa tuotteita, pakkauksia ja konsepteja sekä vaikuttaa kuluttajien kaikkiin aisteihin Aistikattilassa. Tutkijoille ja liiketoiminnan kehittäjille Flavoria tarjoaa puitteet ihmisten aitojen kokemusten ketterään tutkimiseen ja testaamiseen. Flavoria tarjoilee maistiaisia FoodiEX-projektissa kehitetystä kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesta kukkakaalijäätelöstä.

Historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos esittelee osastolla Puhuvat koneet -projektia, joka tutkii tieteen ja taiteen keinoin ihmisen ja koneen vuorovaikutusta inhimillisen äänen ja puheen näkökulmasta 1960-luvulta nykypäivään. Tavoitteena on tuottaa uutta tietoa vuorovaikutuksesta ja viestinnästä sekä lisätä ymmärrystä ääniympäristöstämme. SHIFTissä Puhuvat koneet -projekti haluaa tavata yrittäjiä ja visionäärejä, jotka ovat kiinnostuneita tekoälystä ja ihmisen ja koneen välisestä vuorovaikutuksesta ja kysymyksistä, joita muun muassa puheentunnistuksen ja puhesynteesin nopea kehitys sekä niiden käyttö sosiaalisessa mediassa nostavat esiin. SHIFTissä myös kuullaan puhuvia koneita – sekä varhaisia että nykyisiä.

Turun yliopisto tuo SHIFTiin myös kaksi mielenkiintoista asiantuntijapuheenvuoroa. Bathin yliopiston apulaisprofessori Joanna Brynson on monialainen tutkija, joka tutkii muun muassa sellaisia aiheita kuten tekoäly ja robottien etiikka.  Sahara Venturesin toimitusjohtaja Jumanne Rajabu Mtambalike on innovaattori, jonka tavoitteena on ratkaista Afrikan suurimmat haasteet muun muassa teknologiaa hyödyntämällä.

Luotu 27.08.2019 | Muokattu 27.08.2019