Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus uudistuu – avoimessa seminaarissa 23.1. esitellään ravitsemuksen ja ruuan tutkimusta

15.01.2024

Turun yliopiston Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus (FFF) uudistuu ja saa uuden nimen, minkä kunniaksi järjestetään tiistaina 23.1.2024 klo 1416 kaikille avoin seminaari. Seminaarin yhteydessä on myös mahdollisuus tutustua ruokatutkimukseen maisteludemojen kautta. Tilaisuus on englanninkielinen. Median edustajat ovat tervetulleita osallistumaan tapahtumaan.

Funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskus on monitieteinen ravitsemus-, ruoka- ja terveystutkimuksen yksikkö Turun yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa. Yksikössä tehdään korkealaatuista tutkimusta ravinnon, ihmisen aineenvaihdunnan ja terveyden välisistä yhteyksistä. Lisäksi yksikössä tutkitaan ruokavalintoihin vaikuttavia tekijöitä erityisesti terveellisyyden ja kestävyyden näkökulmasta.

Keskus uudistuu vuonna 2024 ja saa uuden nimen, joka paljastetaan avoimessa seminaarissa tiistaina 23.1.2024 klo 14–16 Osmo Järvi -auditoriossa Medisiina C -rakennuksessa (Kiinamyllynkatu 10, Turku). Seminaaripuheenvuorojen teemat liittyvät ravitsemukseen ja terveyteen, ruokaan, kestävyyteen ja planetaariseen terveyteen. Seminaarin jälkeen tilaisuus jatkuu vapaamuotoisella meet & greet -tilaisuudella klo 16–17.

– Ruoka ja terveys on aina ajankohtainen tutkimuskohde, jonka rinnalle on noussut myös kestävä kehitys ja kestävät ruokavalinnat.  Uusi nimi kuvaa toimintaamme entistä kattavammin. Tutkimuksessa tarkastelemme ruoan ja terveyden välistä yhteyttä moniulotteisesti huomioiden ravinnon koostumuksen ja aistinvaraiset ominaisuudet, miten ravinto vaikuttaa ihmisen aineenvaihduntaan ja mm. suolistomikrobistoon ja edelleen terveyteen. Huomioimme myös ruuan valintaan vaikuttavat tekijät sekä ruokavalintojen merkityksen osana kestävää ruokaketjua, sanoo keskuksen johtaja Kirsi Laitinen.

Seminaarin yhteydessä on myös mahdollisuus tutustua keskuksen aistinvaraisen laboratorion sekä moniaistitila Aistikattilan toimintaan maisteludemojen merkeissä. Demoissa osallistujille tarjotaan mahdollisuus kokeilla aistinvaraista arviointia ja moniaistista suklaan arviointia.

​​Seminaari on englanninkielinen, ja sitä voi seurata myös etänä.

Katso tilaisuuden ohjelma ja ilmoittaudu mukaan.
> Lue lisää maisteludemoista ja ilmoittaudu mukaan:

Lisätietoja:

Anni Kerttula