Tutkijat löysivät yhteyden aivojen opioidijärjestelmän ja ruoanhimon välillä

01.09.2021

Ihmisten syömistottumukset vaihtelevat paljon, mutta toistaiseksi on ollut epäselvää, mitkä tekijät aivojen toiminnassa selittävät näitä eroja. Turun PET-keskuksen tutkijat havaitsivat uudessa tutkimuksessaan yhteyden opioidijärjestelmän toiminnan ja ulkoisten yllykkeiden laukaiseman ruoanhimon välillä.

Eläinkokeissa on havaittu, että sekä aivojen opioidijärjestelmä että kannabinoidijärjestelmä ovat tärkeitä syömiskäyttäytymisen säätelyssä ja palkkiokokemusten vahvistamisessa. Esimerkiksi lihavilla ihmisillä on havaittu muutoksia näiden järjestelmien toiminnassa. Ruokahalu voi viritä sekä kehon sisäisten toimintojen kuten verensokerin muutosten, tai ulkoisten tekijöiden kuten ruokamainosten näkemisen seurauksena.

Turun yliopiston tutkijat selvittivät uudessa tutkimuksessa aivojen opioidi- ja kannabinoiditoiminnan yhteyttä syömiskäyttäytymisen eri muotoihin. Tutkimuksessa havaittiin, että opioidijärjestelmän toiminta on yhteydessä ulkoisten yllykkeiden laukaisemaan syömiseen.

– Mitä vähemmän opioidien sitoutumispaikkoja oli, sitä suurempi oli taipumus syödä ulkoisten yllykkeiden kuten herkullisen ruoan näkemisen seurauksena. Kannabinoidien sitoutumispaikkojen määrä puolestaan oli yhteydessä useaan erilaiseen syömiskäyttäytymisen muotoon, kertoo tutkimusartikkelin pääkirjoittaja, tohtorikoulutettava Tatu Kantonen Turun yliopistosta.

Tulokset viittaavat Kantosen mukaan siihen, että erityisesti opioidijärjestelmä voisi toimia painonhallintalääkkeiden kohteena ihmisillä.

Tutkimuksen aineistona hyödynnettiin Turun PET-keskuksen ylläpitämää AIVO-tietokantaa sekä kyselylomakkeilla kerättyä tietoa. Tutkimusta rahoitti Suomen Akatemia.

PET-aivokuvia
Aivojen alueet, joissa havaittiin yhteys opioidien ja ulkoisten yllykkeiden laukaiseman syömisen välillä. Mitä keltaisempi väri, sitä vahvempi yhteys.

Lisätietoa:

Tatu Kantonen