Uusi hämähäkkilaji Persian kultatarantula löytyi Iranista

18.08.2023

Persian kultatarantula (Chaetopelma persianum) on äskettäin Luoteis-Iranista löydetty tieteelle uusi hämähäkkilaji. Löydetyn yksilön villamaiset ja kullansävyiset karvat olivat yksi lajin niin ainutlaatuisista piirteistä, ettei useampia yksilöitä ollut tarpeen kerätä ja tutkia. Jo yhden yksilön perusteella tutkijoille oli tarpeeksi selvää, että kyseessä on tiedeyhteisölle aiemmin tuntematon laji.

Uusi laji kuuluu Chaetopelma-sukuun, joka on suhteellisen pieni suku ja joka on levinnyt Kreetalle, Sudaniin ja Lähi-itään. Se on myös yksi kahdesta ainoasta Välimeren alueella elävästä tarantula-suvusta.

Vastikään julkaistu lajilöytö oli myös ensimmäinen havainto tästä suvusta Iranissa ja kolmas tunnettu tarantulalaji maassa. Lisäksi se laajentaa Chaetopelma-hämähäkkien tunnettua levinneisyysaluetta lähes 350 km itään päin.

Uuden lajin nimi Chaetopelma persianum kunnioittaa sen esiintymismaata Irania, joka on historiallisesti tunnettu Persiana. Kirjoittajat ehdottavat lajin yleiskieliseksi nimeksi "Persian kultatarantula".

Persian kultatarantula

Persian kultatarantula puolustusasennossa

Hiljattain löydetty tarantulalaji Chaetopelma persianum, jota kutsutaan yleisesti Persian kultatarantulaksi. Alemmassa kuvassa tarantula on puolustusasennossa. Kuvaaja: Kari Kaunisto, Turun yliopisto.

Löydetty tarantula on kaivajahämähäkki ja se asuu korkeilla ja vehreillä vuoristoseuduilla Pohjois-Iranin Zagros-vuoristossa. Kerätty yksilö, jota tutkittiin uutta lajia kuvattaessa, löydettiin sen itse tekemästä kolosta kivikkoisessa rinteessä matalan kasvillisuuden ja ruohojen keskeltä.

Löytö tehtiin, kun paikallinen luontoharrastaja Mehdi Gavahyan kuvasi vaeltavaa koirasta ja lähetti kuvan Turun yliopistossa työskentelevälle hämähäkkitutkija Alireza Zamanille. Huomattuaan, että hämähäkki oli todennäköisesti tieteelle toistaiseksi tuntematon laji, tutkija pyysi Gavahyania ja toista paikallista luontoharrastajaa toimittamaan hänelle näiden hämähäkkien yksilöitä tarkempaa tutkimusta varten.

– Valitettavasti he onnistuivat keräämään ja lähettämään vain yhden yksilön, joten tutkimusta varten meillä oli käytettävissä vain yksi, lähes 9 cm kokoinen naarasyksilö.  Se osoittautui kuitenkin riittäväksi.  Lajin erityisten ominaisuuksien ansiosta pystyimme luotettavasti erottamaan sen muista tunnetuista Chaetopelma-lajeista ja kuvaamaan tieteelle uuden Persian kultatarantulan, Alireza Zamani kertoo.

Lisäksi paikallisten kansalaistieteilijöiden ja luontoharrastajien ansiosta tutkijat saivat myöhemmin käsiinsä kuvia kahdesta muusta saman suvun koiraasta, jotka oli otettu hyvin lähellä uuden lajin tyyppiesiintymää: toinen Sardashtissa Länsi-Azerbaidžanin provinssissa Iranissa ja toinen Sulaymaniyahin ympäristössä Irakissa. Vaikka on erittäin todennäköistä, että nämä molemmat koiraat kuuluvat Ch. persianum -lajiin, tätä ei voida vahvistaa, ennen kuin molemmista sukupuolista kerättyä materiaalia tutkitaan tarkemmin.

– Uskomme, että kattavammat tutkimukset, joissa käytetään integroivia menetelmiä, lisäisivät suuresti tietämystämme Chaetopelma-hämähäkeistä. Lisäksi uudet keräyshankkeet alueilla, joilta on kerätty vähemmän näytteitä tai jotka ovat vielä täysin tutkimattomia, esimerkiksi Saudi-Arabiassa, Syyriassa, Irakissa, Itä-Turkissa ja läntisessä Iranissa, voisivat johtaa uusien Chaetopelma-lajien löytämiseen. Nämä löydökset olisivat ratkaisevassa asemassa tämän suvun taksonomian ja levinneisyyden laajemman ymmärtämisen kannalta, Zamani sanoo.

Luotu 18.08.2023 | Muokattu 21.08.2023