Uusi näyttely esittelee Seilin historiaa ja saarella tehtävää tutkimusta

01.07.2020

Turun yliopiston biodiversiteettiyksikkö on avannut Saaristomeren tutkimuslaitoksen entiseen kirjastoon pienimuotoisen näyttelyn, joka esittelee yleisölle saaren hospitaaliaikaa ja sen jälkeen taloon tulleen tutkimuslaitoksen toimintaa. Näyttely tarjoaa Seilin matkailijoille konkreettisen mahdollisuuden kurkistaa saaren historiaan.

Seili tunnetaan ennen kaikkea lepra- ja mielenterveyspotilaiden sairaalasaarena, jonka historia on usein tummien sävyjen värittämää. Näyttely kuitenkin pyrkii nostamaan esiin saaren valoisampaa puolta – hospitaalin tavallista arkipäivän elämää sekä Seilissä tehtävää tutkimustyötä.

– Historia on näyttelyssä vahvasti läsnä niin sairaalan kuin tutkimuksenkin osalta. Tarkoituksena on tarjota kaikille saarella vieraileville mahdollisuus tutustua Seilin historialliseen esineistöön. Seilissä sekä ilo että kärsimys ovat jatkuvasti läsnä. Sairaalaesineistön näytteillepanossa haasteena oli löytää sairaalan historiaan liittyviä monenlaisia kokemuksia kunnioittava lähestymistapa, kertoo Tiedekeskus Tuorlan projektityöntekijä Jaana Saarikoski, joka on aikaisemmin koonnut näyttelyn myös Tuorlan observatorion esineistöstä.

– Nähtävillä on myös merentutkimuslaitteistoa menneiltä ajoilta ja tietoa Seilissä tehtävästä nykypäivän tutkimuksesta, jatkaa Saaristomeren tutkimuslaitoksen tutkimusteknikko Katja Mäkinen, joka on koostanut näyttelyyn materiaalia merentutkimuksen osalta.

Saaristomeren tutkimuslaitos perustettiin Seilin saarelle vuonna 1964. Tästä lähtien Saaristomeren tilassa tapahtuvia muutoksia on seurattu säännöllisin mittauksin ja näytteenotoin.

– Pitkäaikainen seurantatutkimus on ainoa keino, joka voi paljastaa esimerkiksi ilmaston lämpenemisestä johtuvat, hitaat muutokset meren tilassa, kertoo Saaristomeren tutkimuslaitoksen asemanjohtaja Jari Hänninen.

Seilin saaren hyönteislajistoa on tutkittu aktiivisesti viimeisen 20 vuoden ajan. Tuona aikana saarelta on löytynyt esimerkiksi Suomelle uusia ja harvinaisia lajeja. Näyttelyssä on esillä pieni valikoima mielenkiintoisia hyönteislajeja. Lisäksi Seilissä on jo vuosia tehty puutiaistutkimusta biodiversiteettiyksikön tutkijatohtori Jani Sormusen johdolla, ja näyttelyvierailijat pääsevätkin tutkimaan puutiaisia muun muassa mikroskoopilla.

Näyttelyssä voi myös lukea Seiliin ja tutkimukseen liittyvää kirjallisuutta ja katsoa tutkimusta esitteleviä videoita esimerkiksi Elämän saari -hankkeesta, joka tutkii monitieteisesti ihmisen ja muun luonnon välistä yhteiseloa Seilissä. Hankkeen kulttuurihistorioitsija Heta Lähdesmäki oli suurena apuna myös näyttelyn historiaosion työstämisessä.

Perheen pienimmille on tarjolla luovaa puuhastelua muun muassa näyttelyn aiheisiin liittyvien värityskuvien äärellä. Seilin päärakennuksen yläkerrassa sijaitseva näyttely on maksuton. Se on avoinna Ravintola Seilin aukioloaikojen mukaisesti, kesällä aamusta iltaan, ja muina aikoina sopimuksen mukaan.

Näyttelyn aukioloajat:

Heinä-elokuussa päivittäin klo 10–20