WAMbience: Vox ex machina täyttää museon elektronisella äänellä

22.09.2021

Turun yliopiston ja Koneen Säätiön Puhuvat koneet -tutkimusprojekti, Elektronisen musiikin yhdistys X-Rust ja WAM Turun kaupungin taidemuseo toteuttavat järjestyksessään seitsemännen WAMbience-tapahtuman lauantaina 25.9. kello 18–23 WAMissa. Tapahtuman teemana ovat puhuvat, laulavat ja ihmisen kanssa musisoivat koneet.

Yksi illan kohokohdista on legendaarisen sähkökvartetti-soittimen (1968) ympärille rakennettu esitys. Harvoin kuullun soittimen ohjaimissa on DIMI Trio eli Mikko Ojanen, Maiju Jouppi ja Jari Suominen, jotka ovat aiemmin esiintyneet M. A. Nummisen Sähkökvartetti-yhtyeessä. Esityksen vokaaliosuuksista vastaa turkulainen Irwin Berg. Tapahtumassa henkiin heräävät myös Turun yliopiston fonetiikan tutkijoiden 1970-luvun puhesyntetisaattorit Eeva ja Ove1b, joita ohjailee Mesak eli muusikko Tatu Metsätähti. Ilta huipentuu elektronisen musiikin elävän legendan Jori Hulkkosen uniikkiin live-esitykseen, jonka hän on luonut tapahtumaa varten. Ohjelma ulottuu myös museon julkisivuun, johon projisoidaan mediataideteos.

Ääntä kohti

Turun yliopiston ja Koneen Säätiön Puhuvat koneet – Elektroninen ihmisääni tunteiden ja itseymmärryksen tulkkina 1960–2020 -hanke tutkii tieteen ja taiteen keinoin ihmisen ja koneen vuorovaikutusta inhimillisen äänen ja puheen näkökulmasta. Tutkimusryhmän johtaja Dosentti Pertti Grönholm toteaa, että projektin tutkijat ja heidän yhteistyökumppaneinaan toimivat taiteilijat pyrkivät kartoittamaan, miten kulttuuriset käsitykset ihmisen ja koneen välisestä viestinnästä ja vuorovaikutuksesta ovat muuttuneet viimeisten 60 vuoden aikana.

Grönholmin mukaan robotteja ja tekoälyä kehitetään parhaillaan yhä sosiaalisemmiksi, mutta niiden suunnittelua hallitsevat paljolti keskittyminen ulkonäköön ja liikkeisiin, eikä koneen ääntä ole aina nähty tutkimisen arvoisena. Niin ihmisten väliseen koneellisesti välitettyyn ja muokattuun puheeseen kuin ihmisen ja koneen äänelliseen viestintään on kiinnitetty ihmistieteellisessä tutkimuksessa huomiota erittäin vähän suhteessa siihen, miten merkittävä viestinnän kanavana ja koko kulttuurievoluution mahdollistajana puhe on ihmiskunnalle ollut.

Koneen Säätiön rahoittama tutkimushanke Puhuvat koneet – elektroninen ihmisääni tunteiden ja itseymmärryksen tulkkina 1960–2020 toimii Turun yliopiston Historian, kulttuurin ja taiteidentutkimuksen laitoksella vuosina 2018–2022.

WAMbience tapahtuman sivut

Puhuvat koneet -tutkimusprojektin sivut