Webinaari Paimion parantolan arkeen pureutuvasta uudesta tutkimushankkeesta 24.5.

20.05.2021

Turun yliopiston folkloristiikan, etnologian ja museologian uudessa tutkimushankkeessa ”Hoitolaitoksesta kulttuuriperintökohteeksi: kulttuurisia näkökulmia Paimion parantolaan” keskitytään maailmankuulun Alvar ja Aino Aallon suunnitteleman Paimion parantolan arkeen menneisyydessä, nykyisyydessä ja tulevaisuudessa. Hanketta esitellään maanantaina 24.5. järjestettävässä webinaarissa.

Aika: ma 24.5.2021 klo 18.00–19.30
Paikka: Zoom  https://utu.zoom.us/j/61047017256
Maksuton webinaari on avoin kaikista Paimion parantolan vaiheista kiinnostuneille. Siihen ei tarvitse ilmoittautua.

Monitieteisessä tutkimushankkeessa tuotetaan uutta tietoa parantolan menneisyydestä ja nykyisyydestä ottaen huomioon parantolan erityislaatuisuus paikallisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävänä kulttuuriperintökohteena.

– Paimion parantolan tekee erityisen kiinnostavaksi se, että se on samanaikaisesti arkkitehtuurinsa vuoksi maailmankuulu ihailtu ja arvostettu kulttuuriperintökohde sekä entisenä tuberkuloosihoitolana niin kutsuttu vaikea kulttuuriperintökohde, jonka julkiseen muistamiseen liittyy ristiriitaisia tunteita sekä torjuttuja ja vaiettuja muistoja, hankkeen johtaja, folkloristiikan professori Anne Heimo luonnehtii.

Kolmevuotiseksi suunnitellun hankkeen tavoitteet ovat sekä tutkimuksellisia että opetuksellisia. Hankkeen tavoitteena on lisätä tietoa erityisesti parantolan arjesta, jota voidaan myöhemmin hyödyntää Paimion parantolaa esitellessä.

– Parantolasta on tehty paljon tutkimusta, jossa paneudutaan kohteen arkkitehtuuriin ja Aaltoihin, mutta arjesta on vähän tietoa. Olemmekin kiinnostuneet paimiolaisten omakohtaisista parantolaan liittyvistä muistoista ja aineistoista, Heimo sanoo.

Webinaarissa hankkeen toimijat kertovat parantolaan liittyvistä kulttuurisista ilmiöistä sekä parantolasta tehdystä tutkimuksesta. Webinaarissa myös keskustellaan uusista tutkimusideoista ja kerrotaan mahdollisuuksista osallistua tutkimukseen.

Tutkimushanke toteutetaan Turun yliopiston etnologian, folkloristiikan ja museologian oppiaineiden sekä Paimion kaupungin, Paimion parantolan säätiön, Magni Mundi Oy:n, VSSHP asiakirjahallinnon ja Turun Lasarettimuseon yhteistyönä.

18.00 Prof. Anne Heimo: hankkeen esittely

18.10 Pipsa Havula: Paimion parantolan potilaiden kokemuksia 1940–1960-luvuilta (pro gradu -tutkielman esittely)

18.30 Prof. Helena Ruotsala (pj.): keskustelua uusista tutkimusideoista. Mukana keskustelussa on
Karoliina Vitikainen (Magni Mundi Oy), joka kertoo kokemuksistaan opastustyöstä parantolassa sekä ajatuksistaan hankkeeseen liittyen.

18.45 Tutkija Maija Mäki: Paimion parantolaa käsittelevään tutkimushankkeeseen osallistuminen

19.00 Kysymyksiä ja kommentteja

19.30 Webinaari päättyy