Yliopistolla järjestetään vaalipaneeli Tulevien sukupolvien Euroopasta päätetään keväällä 2019

02.05.2019

Turun yliopisto järjestää eurovaalien pohjustukseksi suuren paneelikeskustelun otsikolla Tulevien sukupolvien Euroopasta päätetään keväällä 2019. Keskustelemaan on kutsuttu jokaisesta nykyisestä suomalaisesta parlamenttipuolueesta edustaja. Paneeliin toivottiin erityisesti nuorta edustajaa.

Kevään 2019 aikana nuorten huoli yhteisestä tulevaisuudestamme on noussut yhdeksi yhteiskunnallisen keskustelun isoista teemoista. Ehkä enemmän kuin koskaan, kevään Euroopan parlamentin vaaleissa pitäisi rakentaa siltaa ei vain Euroopan tulevaisuuteen, vaan myös sukupolvien välille. Nykyiset ja tulevat uhat, haasteet ja mahdollisuudet koskettavat meitä kaikkia vauvasta vaariin ja mummoon. Tarvitaan avointa, laajaa, faktapohjaista ja ennakkoluulotonta keskustelua ”mahdollisista tulevaisuuksista”, jotta mahdollisimman monella eurooppalaisella olisi
antaa äänensä haluamansa tulevaisuuden puolesta.

Turun yliopisto haluaa tukea tärkeätä keskustelua Euroopan tulevaisuudesta ja järjestää suuren paneelikeskustelun otsikolla:

Tulevien sukupolvien Euroopasta päätetään keväällä 2019

Paneelikeskustelu järjestetään perjantaina 10.5.2019 klo 12.00-14.00, paikkana Turun yliopiston Educarium-rakennuksen suuri luentosali Edu 1 (käyntiosoite: Assistentinkatu 5, Turku). Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille. Tilaisuuden yhteydessä Educariumin aulatiloissa ja piha-alueella järjestetään Eurooppa-tietotori, torilla jaossa tietoa Euroopan unionista ja vaaleista.

Paneelissa ääneen pääsevät tulevaisuuden tekijät, joiden ajatuksia kannattaa tulla kuuntelemaan:

• Björn Bonsdorff (r / ALDE)
  • Mia Haglund (vas / EL)
  • Liina Isto (ps / ECR)
  • Mikkel Näkkäläjärvi (sd / S&D)
  • Elsi Ranta (kd / EPP)
  • Aura Salla (kok / EPP)
  • Anna Sirkiä (kesk / ALDE)
  • Miikka Keränen (vihr / EGP).

Keskustelun juontajana toimii Ylen pitkäaikainen EU-kirjeenvaihtaja Susanna Turunen.

Paneelin aikana yleisö pääsee osallistumaan mm. digitaalisten palveluiden kautta, minkä lisäksi yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja kommentteja.

Tilaisuus toteutetaan yhteistyössä Turun yliopiston, Turun Eurooppanuorten, Turun yliopiston ylioppilaskunnan sekä politiikan opiskelijoiden ainejärjestö P-Klubin kanssa. Tilaisuus on osa Turun
Eurooppa-foorumin ennakkotapahtumia.

Lisätiedot: Erikoistutkija Kimmo Elo (kimmo.elo@utu.fi, puh. +358 50 449 6348).

Luotu 02.05.2019 | Muokattu 09.05.2019