Eurooppa-foorumi käynnistyy Tiedepäivällä

10.05.2021

Tiedepäivä avaa elokuisen Eurooppa-foorumin. Turun yliopisto ja Åbo Akademi järjestävät yhdessä ohjelmaosuudet, joissa käsitellään monitieteisesti tekoälyä sekä rokotuksia. Päivän kolmantena osuutena on Eduskuntatutkimuksen keskuksen järjestämä seminaari, jossa pohditaan muun muassa demokratiaa ja Suomen hävittäjähankintoja.

Neljäs Eurooppa-foorumi järjestetään Turussa 25.–27. elokuuta. Ensimmäinen päivän teemana on tiede, toisen talous ja kolmannen politiikka.

– Tiedepäivän keskeisenä osana on keskustella tieteellisen tutkimuksen näkökulmasta ajankohtaisista asioista: rokotuksista, tekoälystä, somekuplista, informaatiovaikuttamisesta, hävittäjähankinnoista sekä arvioida EU-keskustelun tasoa, Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä kertoo.

Turun yliopiston edustajana ohjelmaa rakentamassa oleva professori emerita Riitta Pyykkö korostaa, että tavoitteena on katsoa asioita mahdollisimman monitieteisesti.

– Kun puhumme tekoälystä, emme mieti vain tekniikkaa vaan mukana on esimerkiksi oikeustieteilijöitä pohtimassa sitä, kenen on vastuu, jos automaattisesti ohjautuva auto kolaroi, Pyykö kuvaa.

Talouspäivänä esille nostetaan elpymispaketti ja Euroopan unionin maiden toipuminen koronan jälkeen, toisena teemana on liikennepolitiikka ja päivän päättävät Turkuun saapuvat eri maiden suurlähettiläät, jotka arvioivat Euroopan nykytilaa ja suuntaa.

Politiikkapäivänä tapahtumaan osallistuu suuri joukko suomalaisen Eurooppa-politiikan kärkinimiä: pääministeri Sanna Marin, EU-komissaari Jutta Urpilainen, ulkoministeri Pekka Haavisto, tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko, Eurooppa- ja omistajaohjausministeri Tytti Tuppurainen ja puoluejohtaja, kansanedustaja Jussi Halla-aho sekä Euroopan parlamentin jäsenet Heidi Hautala, Petri Sarvamaa, Eero Heinäluoma ja Miapetra Kumpula-Natri.

– Jos pitäisi ennustaa, mitä elokuussa on agendalla niin ainakin nämä: Euroopan koronan jälkeinen tulevaisuus, elvytyspaketin kohtalo, suhde Venäjään ja Kiinaan, Ranskan ja Saksan talous, Euroopan turvallisuus, Jokisipilä sanoo.

Tapahtuma järjestetään kaikille avoimena tilaisuutena verkossa sekä erikseen kutsuttaville henkilöille Turun kaupunginteatterin lämpiössä, Radisson Blu Marina Palace -hotellissa ja Turun virastotalossa.

Live-tilaisuuksiin voi lähettää kysymyksiä ja kommentteja virtuaalitapahtuma-alustalla olevan chatin kautta. Keskustelut tallennetaan, ja ne ovat katseltavissa myöhemmin muun muassa YouTubesta.

– Eurooppa-foorumin tavoite on edistää avointa, tutkittuun tietoon pohjaavaa keskustelua päättäjien ja kansalaisten kesken, Eurooppa-foorumi Turussa ry:n sihteeri Riina Lumme kiteyttää.

Paikalle odotetaan vieraita EU:n jäsenmaista, yritysjohtajia, poliittisia vaikuttajia, tutkijoita, mediaa ja lukuisia kansalaispiirejä. Erityisesti nuorten toivotaan osallistuvan keskusteluun aktiivisesti. Myös EU:n jäsenmaiden Helsinkiin sijoitettuja diplomaatteja odotetaan paikalle omalla ohjelmallaan.

>> Eurooppa-foorumin nettisivut

Luotu 10.05.2021 | Muokattu 10.05.2021