Eurooppa-foorumin lämmittelytilaisuudessa Sanna Marin kannusti vapaamuotoiseen korkeakoulujen yhteistyöhön

16.03.2023

Suomen Eurooppa-politiikka otettiin tarkastelun alle Eurooppa-foorumin historian ensimmäisessä lämmittelytilaisuudessa. Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen johtaja Markku Jokisipilä sai keskustelukumppanikseen pääministeri Sanna Marinin. Keskusteluun nousi muun muassa eurooppalainen korkeakouluyhteistyö.

Kevättalvinen Speakers’ Corner on Eurooppa-foorumin uusin laajennus. Aiemmin foorumin ohjelmat oli keskitetty elokuun lopun tapahtumaan, nyt haluttiin lämmitellä yleisöä tulevaan. Keinoksi otettiin Eurooppa-foorumissa jo hyväksi havaittu Speakers’ Corner, missä apulaisprofessori Markku Jokisipilä haastattelee vieraaksi kutsuttua henkilöä. Sarjan avaajaksi saatiin pääministeri Marin.

Jokisipilän kysymykset painottuivat vahvasti Euroopan turvallisuuspolitiikkaan, Suomen Nato-jäsenyyshakemukseen sekä yhteisen eurooppalaisen näkemyksen löytämiseen, oli sitten kysymys pandemiatoimista tai suhteesta Venäjään.

Uusia näkökulmia keskusteluun toivat myös yleisön kysymykset. Marin pääsi muun muassa neuvomaan opiskelijoita, mitä kannattaa opiskella sekä vastaamaan Turun yliopiston koulutuksesta vastaavan vararehtorin Piia Björnin kysymykseen eurooppalaisesta korkeakoulupolitiikasta.

– EU tekee vahvistuvaa koulutuspolitiikkaa. Esimerkiksi EU-komission uusi eurooppalaisten yliopistojen strategia antaa lisäsuuntaviivoja verrattuna jo olemassa oleviin kansallisiin linjauksiimme puhumattakaan yksittäisten yliopistojen autonomiasta. Kysymys on, miten pääministeri näkee tämän lisääntyvän sääntelyn, kun yhteistyötä eurooppalaisten yliopistojen välillä on todella tärkeää ja järkevää tehdä muutoinkin, Björn kysyi.

Marin totesi pitävänsä tärkeänä, että eurooppalaiset korkeakoulut tekevät yhteistyötä, jotta Eurooppa pääsee maailman huipulle. Vain resurssit yhdistämällä Eurooppa voi kilpailla suhteessa Yhdysvaltoihin ja Kiinaan.

– Meidän resurssimme ovat pienet esimerkiksi suhteessa Saksaan, mutta meillä on vahvaa osaamista. Näen potentiaalia resurssien yhteiskäytössä. Mutta ei yhteistyöhön tarvita aina EU-välinettä, ei yhteistyö aina vaadi sääntelyä, Marin totesi.

Korkeakoulujen rinnalla yhteistyöhön on Marinin mukaan saatava myös muun muassa tutkimuslaitokset ja innovaatioympäristöt.

Björn toi puheenvuorossaan esille Turun yliopiston vahvan halun tehdä eurooppalaista yhteistyötä, yksi konkreettinen väline siinä on seitsemän eurooppalaisen yliopiston EC2U-allianssi. Allianssin toimintaa Turun yliopistossa johtava Björn oli erityisen tyytyväinen Marinin vastaukseen siitä, että vaikka tehdäänkin eurooppalaista yhteistyötä, ei yhteistoiminnassa pidä käpertyä vain Eurooppaan vaan yhteistyötä on tehtävä myös muualle maailmaan.

Huhtikuussa kulmauksessa haastateltavan suurlähettiläs Mikko Hautala

Eurooppa-foorumi Turussa ry:n hallituksen uusi puheenjohtaja Matti Niemi oli silminnähden tyytyväinen ensimmäisen Speakers’ Cornerin onnistumiseen. Seuraava on luvassa jo 12.4., silloin Markku Jokisipilän haastateltavaksi saapuu Washingtonin suurlähettiläs Mikko Hautala. Paikan päälle tilaisuuteen mahtuu noin sata ennalta ilmoittautunutta kuulijaa, verkossa keskustelua voivat seurata kaikki halukkaat.

Hautalan haastattelun jälkeen Spekers’ Corner palaa elo-syyskuun taitteen Eurooppa-foorumiin. Silloin Jokisipilän haastatteluun pääsevät suomalaiset europarlamentaarikot.

Eurooppa-foorumin ohjelmanvalmistelu on jo pitkällä.

– Keskiviikkona 30.8. aloitetaan tiedepäivällä, ja sen valmistelussa ovat vahvasti mukana Turun yliopisto ja Åbo Akademi. Torstain talouspäivää valmistellaan muun muassa Euroopan investointipankin kanssa. Perjantain politiikkapäivään on tulossa joukko europarlamentaarikkoja sekä suurimpien puolueiden puheenjohtajat, Niemi kertoo.

Luotu 16.03.2023 | Muokattu 16.03.2023