Finlandia-ehdokas Johanna Venho luennoi kaunokirjallisuuden ja historian suhteesta Turun yliopistolla 29.11.

15.11.2019

Finlandia-ehdokas Johanna Venho luennoi tosipohjaisen kaunokirjallisuuden suhteesta historiaan vuoden 2019 Veikko Litzen -luennolla. Venho puhuu otsikolla ”Todellinen tarina – miten eletty elämä muuttuu fiktioksi?”. Tilaisuus on yleisölle avoin ja maksuton, ja sitä voi seurata myös suorana verkossa ja myöhemmin tallenteena.

Aika: pe 29.11. klo 16.00
Paikka: Medisiina C, Osmo Järvi -sali, Kiinamyllynkatu 10, Turku
Liveseuranta: ty.fi/litzen-luento

Venho kertoo Ensimmäinen nainen -romaanin kirjoitusprosessista ja vastaanotosta. Miten kaunokirjailija käyttää historiallisia lähteitä? Vapauttaako vai kahlitseeko tosipohjaisuus romaanikirjailijaa?

Johanna Venho on kirjailija, joka on kirjoittanut runoja, lastenkirjoja ja proosaa. Viime vuosina hän on kiinnostunut tosipohjaisesta kaunokirjallisuudesta. Hän julkaisi vuonna 2019 romaanin Ensimmäinen nainen, joka on kirjallinen muotokuva Sylvi Kekkosesta. Romaani on ehdolla vuoden 2019 kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon saajaksi. Venhon seuraavakin proosateos tulee ammentamaan lähihistoriasta ja liittymään todellisiin tapahtumiin.

Veikko Litzen oli Turun yliopiston ensimmäinen kulttuurihistorian professori. Hänen työtään juhlistamaan käynnistettiin vuonna 1993 vuosittaisten Veikko Litzen -luentojen sarja.

Tervetuloa!

Luotu 15.11.2019 | Muokattu 02.12.2019