Khalil Shahramian voitti Three Minute Thesis -kilpailun

01.06.2018

Turun yliopiston hammaslääketieteen tohtorikoulutettava Khalil Shahramian voitti eurooppalaisten yliopistojen Three Minute Thesis -kilpailun finaalin. Shahramian kilpaili Coimbra Group 3MT Competition -voitosta kesäkuun 1. päivä Espanjan Salamancassa.

Three minute thesis on australialaisen Queenslandin yliopiston kehittämä akateeminen kilpailu. Kilpailussa tohtorikoulutettava kertoo kolmessa minuutissa tutkimuksensa ytimen apunaan vain yksi powerpoint-dia.

Khalil Shahramian esitteli kilpailussa Turun yliopistossa kehitettävää uudenlaista tapaa kiinnittää puutuvan hampaan paikalle uusi hammas. Bioactive Coatings to Improve Implant-Gum Relationships & Soft Tissue Attachment Issues -esityksessään Shahramian kertoi tutkimustyöstään, jonka avulla hampaan menettäneille voidaan rakentaa nykyistä parempi implantti. Salaisuus on implantin kolmiosoisessa, legomaisessa, rakenteessa.

– On ollut ilo ja kunnia päästä kilpailemaan Turun yliopiston edustajana. Meillä on ollut upea tiimi rakentamassa tätä esitystä: Turun yliopisto, hammaslääketieteen laitos, dekaani, professorit, koko tukijoukko. Ja erityisesti paras ystäväni Tarek Omran, joka voitti viime vuonna Turun yliopiston Three Minute Thesis -kilpailun. Olen saanut häneltä paljon vinkkejä ja ohjeita, ja hän oli myös mukana kannustamassa minua Salamancassa, Shahramian kertoo.

3MT-salamanca.jpg
Kilpailun voittaja Khalil Shahramian (oik.), vararehtori Riitta Pyykkö ja Tarek Omran juhlivat voittoa Salamancassa.

Turun osakilpailussa 8.3.2018 Shahramian voitti sekä tuomariston että yleisön äänet. Kansallisten kilpailujen voittajat kilpailivat esityksestä tallennetuilla videoillaan Coimbra Groupin finaaliin pääsystä. Kunkin osallistuneen yliopiston edustajat äänestivät 21:stä kansallisesta voittajasta neljä Coimbra Groupin finaaliin.

Shahramianin rinnalla finaalissa kilpailivat Jason Mario Dydynski Tarton yliopistosta, Nicola Seitz Würzburgin yliopistosta ja Konstantina Theofanoupoulou Barcelonan yliopistosta.

>> Katso Khalil Shahramianin 3MT-esitys

EH/TJ