Kansainvälisen Coimbra Group -yliopistoverkoston johtoryhmän jäseniä vierailulla Turussa

31.08.2023

Coimbra Group -verkoston johtoryhmän jäsenten kaksipäiväiseen vierailuun sisältyi kokouksia ja tapaamisia ajankohtaisista asioista, Turussa kesällä 2024 järjestettävän vuosikonferenssin valmistelua sekä osallistuminen Eurooppa-foorumiin.

Coimbra Group on korkeasti arvostettujen eurooppalaisten monitieteisten yliopistojen verkosto, joka on sitoutunut luomaan akateemisia ja kulttuurisia siteitä yliopistojen välille. Verkoston tavoitteena on toimia jäsenten eduksi edistämällä kansainvälistymistä, akateemista yhteistyötä sekä koulutuksen ja tutkimuksen korkeaa tasoa. Verkosto on myös aktiivinen toimija eurooppalaiseen koulutuspolitiikan kehittämisessä. Turun yliopisto on ollut Coimbra Groupin jäsen vuodesta 1995 lähtien.

Turun yliopistolla oli ilo järjestää Coimbra Group -yliopistoverkoston johtoryhmän jäsenille vierailu Turussa ja kaupungissa järjestettävässä Eurooppa-foorumissa. Vierailua emännöi Turun yliopiston vararehtori Piia Björn, joka on yksi verkoston johtoryhmän jäsenistä. Johtoryhmällä on keskeinen rooli Coimbra Group -verkoston tavoitteiden edistämisessä, sillä se vastaa kaikkien verkoston yleiskokouksen tekemien päätösten toimeenpanosta sekä kaikista verkoston toimintaan vaikuttavista päätöksistä yleiskokousten välillä.

Coimbra Group Executive Board Members in a meeting room
Coimbra Groupin johtoryhmän jäsenet Efrem Yildiz Sadak, Antonella Forlino, Ludovic Thilly, Piia Björn ja Lenka Rovna tapasivat Turussa.

Vierailun ohjelmaan sisältyi johtoryhmän kokous verkoston ajankohtaisista aiheista sekä tapaamisia Turun yliopiston ja Åbo Akademin johdon kanssa. Vierailun aikana keskityttiin myös Coimbra Groupin seuraavaan vuosikonferenssin valmisteluun. Turussa kesällä 2024 järjestettävän konferenssin teemaksi on valittu Research and Education - Most Impactful Together ja sen toteutuksesta vastaavat Turun yliopisto ja Åbo Akademi.

- Seuraavan vuosikonferenssin valmistelut ovat hyvässä vauhdissa ja tapahtumasta on tulossa erittäin mielenkiintoinen. Coimbra-verkosto tekee erinomaista vaikuttamistyötä, jossa Turun yliopiston on tärkeää olla mukana, kertoo vararehtori Björn.

Vierailun ajoittuminen elokuun viimeiselle viikolle mahdollisti johtoryhmän jäsenille myös osallistumisen Turussa samaan aikaan järjestettyyn Eurooppa-foorumiin. Foorumin ohjelmaan kuului mm. Turun yliopiston ja Åbo Akademin järjestämä keskustelutilaisuus European Universities and Alliances for excellence: Reaching towards new Frontiers with Northern America. Keskustelun moderoijana toimii Poitiersin yliopiston professori, Coimbra Groupin johtoryhmän puheenjohtaja ja European Campuses of City Universities (EC2U) -allianssin koordinaattori Ludovic Thilly.

Europe Forum discussion participants
Jukka Kola (Turun yliopisto), Terhi Mölsä (Fulbright Finland Foundation), Ludovic Thilly (Poitiersin yliopisto), Susan Bridenstine (Yhdysvaltain Helsingin suurlähetystön julkisuusdiplomatian yksikkö) and Mikael Lindfelt (Åbo Akademi) Eurooppa-foorumissa.
Luotu 31.08.2023 | Muokattu 01.09.2023