Lastenpsykiatrian professori André Souranderille TYKS-säätiön palkinto

16.06.2020

Turun yliopiston lastenpsykiatrian professori, lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen perustaja ja johtaja André Sourander on saanut TYKS-säätiön palkinnon ansioistaan lasten mielenterveyshäiriöiden uraauurtavan ja menestyksekkään tutkimuksen parissa.

– Lasten mielenterveyshäiriöt ovat inhimillisesti ja kansanterveydellisesti tärkeä tutkimuskohde. Professori Sourander tutkimusryhmineen on tehnyt ansiokasta perustutkimusta alalla. Tutkimustulosten perusteella on ennakkoluulottomasti rakennettu matalan kynnyksen digitaalisia palveluja, joiden avulla on kehitetty vanhempainohjausta. Vanhemmuuden taitojen kehittämisellä on tutkitusti tärkeä merkitys ehkäistäessä lasten mielenterveyshäiriöiden kehittymistä aikuisiän mielenterveysongelmiksi, tiivistää TYKS-säätiön toiminnanjohtaja, infektiotautiopin emeritusprofessori, lastentautien erikoislääkäri Olli Ruuskanen.

TYKS-säätiö on Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin perustama yleishyödyllinen säätiö, joka on ainoa laatuaan Suomessa. Säätiö tukee lääketieteen ja hoitotieteen tutkimusta Turun yliopistollisessa keskussairaalassa ja Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella jakamalla vuosittain työskentely- ja matka-apurahoja yhteensä noin 100 000 euroa.

Säätiö myöntää 15 000 euron tunnustuspalkinnon joka viides vuosi ansioituneelle lääketieteen tai hoitotieteen tutkijalle. Aiemmat tunnustuspalkinnot on myönnetty sisätautien professori Jorma Viikarille ja lastentautiopin professori Olli Simellille. Säätiö tarjoaa työskentelytilat tällä hetkellä 19 tutkijalle.

Kuvat: Tyks/viestintä

Luotu 16.06.2020 | Muokattu 22.06.2020