Pula-ajan päivä Kupittaan siirtolapuutarhalla 18.5.

15.05.2023

Kupittaan siirtolapuutarhalla vietetään helatorstaina 18.5. pula-ajan päivää. Ilmaistapahtumassa pääsee maistelemaan pula-ajan reseptein valmistettuja herkkuja ja kokeilemaan pula-ajan aktiviteetteja. Ohjelmaa on myös lapsille.

Kupittaa siirtolapuutarhalla vietetään pula-ajan päivää helatorstaina 18.5. klo 12–16. Pula-ajan päivä on osa Turun yliopiston museologian oppiaineen vetämää Kupittaa 1944 -tutkimushanketta.

Pula-ajan päivänä Kupittaan siirtolapuutarhan keskusmajalla myydään 1940-luvun reseptein valmistettuja herkkuja ja korvikkeita. Keskusmajalla järjestetään myös pula-ajan arpajaiset ja työpajoja, joissa on mahdollista opetella parsintaa ja tehdä tuholaiskarkottimia. Lapset pääsevät kokeilemaan käpylehmien tekemistä. Nähtävillä on pula-ajan reseptejä, kasvitietokortteja ja muita ohjeita arkeen. Tapahtumassa on myös musiikkiesityksiä. Lisäksi siirtolapuutarhan palstoja on avoinna vierailijoille ja Kupittaa 1944 -projektin pula-ajan kasvimaata esitellään määräajoin palstalla 4.

Kupittaa 1944 -projektissa tutkitaan ja tuodaan esille kaupunkiviljelyn merkitystä sota-ajan Turussa 1940-luvulla. Projektin yhteistyökumppaneita ovat Kupittaan ryhmäpuutarhayhdistys ry,  Luonnonvarakeskus LUKE, Turun 4H-yhdistys ja ammattiopisto Livia.

Tapahtumaan on vapaa pääsy. Tervetuloa!

> Lisätietoja projektista

Yliopisto-opettaja Maija Mäki
maija.j.maki@utu.fi
050 3797471

Kuva: Siirtolapuutarhan väkeä mökin nro 61 pihassa vuonna 1938. Kuva: Markku Varnila.

Luotu 15.05.2023 | Muokattu 15.05.2023