Ranskan kieli mukana syksyn 2022 yhteishaussa – hae opiskelijaksi 14.9.2022 mennessä!

29.08.2022

Ranskan kieli on mukana tämän syksyn yhteishaussa 31.8.–14.9. Hae opiskelijaksi ja aloita opinnot jo vuoden alussa!

Turun yliopiston ranskan kielen tutkinto-ohjelmaan voi hakea syksyn yhteishaussa. Hakemalla opiskelijaksi voit päästä aloittamaan opintosi jo tammikuussa 2023.

- Ranskan opiskelu kannattaa, sillä maailmassa on yli 300 miljoonaa ranskan kielen puhujaa kaikilla mantereilla. Ranskan kieli avaa Ranskan lisäksi ovia koko ranskankieliseen maailmaan, esimerkiksi Kanadaan ja moniin Afrikan maihin, kertoo Turun yliopiston ranskan kielen yliopistonlehtori Outi Veivo.

Ranskan kielen taito onkin työelämässä valttikortti.

- Ranskasta tulevat ehkä ensimmäisenä mieleen ruoka, viini ja kulttuuri, mutta Ranska on myös vahva teollisuusmaa, jossa valmistetaan esimerkiksi lääkkeitä, autoja, lentokoneita ja kosmetiikkaa. Vaikka ei tähtäisikään kielten ammattilaiseksi, ranskan osaaminen voi työnhaussa olla tekijä, joka erottaa muista hakijoista, sanoo ranskan kielen yliopistonlehtori Leena Salmi.

Ranskan kielen opinnoissa painottuvat ranskalaisen ja globaalin ranskankielisen yhteiskunnan ja kulttuurin tuntemus, jota tarvitaan kulttuurien välisissä vuorovaikutustilanteissa. Opettajien, kääntäjien ja tutkijoiden lisäksi oppiaineesta valmistuu asiantuntijoita erilaisiin viestinnän, liike-elämän tai hallinnon kotimaisiin tai kansainvälisiin tehtäviin.

Kaksi ranskan kielen opiskelijaa yliopistonmäellä

Kielten opiskelu avaa ovet maailmaan, tietävät ranskan kielen opiskelijat Eero Meltovaara ja Hilla-Marja Honkalammi. Kuva: Suvi Harvisalo / Turun yliopisto.

Opintojen aikana on mahdollista lähteä vaihtoon. Maisterivaiheessa oppiaineessa voi lisäksi suorittaa kaksoistutkinnon ranskalaisen Nantesin yliopiston kanssa, eli tehdä osan opinnoista Ranskassa ja saada tutkinnon kahdesta maasta kerralla. Myös kotikampuksella on lukuisia mahdollisuuksia kansainvälistymiseen ja eri kieliin ja kulttuureihin tutustumiseen.

Turun yliopistossa opiskelevat voivat valita sivuaineensa laajasta valikoimasta ja rakentaa tutkinnon omien kiinnostustenkohteidensa ja tulevaisuudensuunnitelmiensa mukaiseksi.

- Turun yliopisto tarjoaa rajattomat mahdollisuudet sivuainekokonaisuuksille. Itse opiskelen pääaineena ranskaa ja sivuaineena valtio-oppia. Uskon että tällaisella kokonaisuudella on sijansa työelämässä, sanoo ranskan kielen opiskelija Eero Meltovaara.

Hae opiskelemaan ranskan kieltä Turun yliopistoon yhteishaussa 31.8.–14.9.2022!

> Lisätietoa ranskan kielen tutkinto-ohjelmasta

Luotu 29.08.2022 | Muokattu 29.08.2022