Singaporen merenkulku- ja satamaviranomaisen (MPA) edustajat vierailivat Turun yliopistossa

19.01.2023

Singaporen merenkulku- ja satamaviranomaisen, Maritime and Port Authority of Singaporen (MPA), pääjohtaja Eng Dih Teo ja hänen seitsemänhenkinen delegaationsa vieraili ensimmäistä kertaa Turun yliopistossa 17.1.2023.

MPA:n alla toimii muun muassa sektorin T&K-rahoituksesta ja ohjelmista vastaava Singapore Maritime Institute (SMI), jonka kanssa Turun yliopistolla on ollut yhteistyösopimus vuodesta 2016 lähtien. Yhteistyön tavoitteena on yhdessä edistää ja kehittää mereen ja merenkulkuun liittyvää tutkimus- ja kehitystoimintaa Turun yliopiston ja singaporelaisten yliopistojen välillä.

Yksi yhteistyön jo toteutuneista tuloksista on Maritime Innovation Camp -innovaatioleirit, jotka on järjestetty Singaporessa vuosina 2018 ja 2020 sekä Turussa joulukuussa 2022. Campien tavoitteena on ollut herättää opiskelijoiden kiinnostusta merialan innovaatiotoimintaa kohtaan ja samalla tarjota yrityskumppaneille innovatiivisia ratkaisuja sekä osallistua merisektorin yhteiskehittämiseen ja alan innovaatioekosysteemin rakentamiseen Suomessa ja Singaporessa.

Vierailun tavoitteena oli syventää erityisesti tutkimusyhteistyötä ja löytää yhteisiä tutkimusaihealueita.

- Molemmilla osapuolilla on selkeä tahtotila tutkia yhä laajemmin kahta aihepiiriä: merenkulun vihreää siirtymää sekä älysatamia ja tätä tukevaa älykästä infrastruktuuria ja palveluita. Tulemme tekemään kasvavasti tutkimusyhteistyötä näissä teemoissa tulevaisuudessa, toteaa Turun yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen.

Vierailulle osallistui myös Business Finlandin erityisasiantuntija Riku Mäkelä sekä Turun yliopiston strategisen kumppanin Wärtsilän edustaja Chris Chung, joka vastaa Wärtsilän Singaporen ja Aasian alueen toimintojen kehittämisestä.

Maritime and Port Authority of Singapore -delegaatio Turun kauppakorkeakoululla.

Luotu 19.01.2023 | Muokattu 26.05.2023