Syöpäsäätiöltä apurahoja Turun yliopiston tutkijoille

23.11.2022

Syöpäsäätiö jakoi vuonna 2022 syöpätutkimukseen apurahoja ennätykselliset 7,35 miljoonaa euroa. Turun yliopiston tutkijoille apurahoja jaettiin yhteensä 680 000 euroa.

Syöpäsäätiön vuosittain saamilla lahjoitusvaroilla tuetaan monipuolisesti syövän tutkimushankkeita. Eniten rahoitusta vuonna 2022 kohdentui totutusti tutkimukseen, joka ei liity mihinkään erityiseen syöpätyyppiin, noin kolmasosa rahoitettujen hankkeiden kokonaismäärästä. Myös eturauhas-, rinta-, suolisto- ja munasarjasyöpien tutkimukseen kohdentui tänä vuonna runsaasti rahoitusta.

Kuten jo useana aiempana vuonna, tämänkin vuoden hakemuksissa on havaittavissa kolme merkittävää ja edelleen kasvussa olevaa trendiä: immunologiset eli kehon omaa puolustusjärjestelmää aktivoivat syöpähoidot, syöpähoitojen yksilöllinen kohdentaminen modernin diagnostiikan keinoin sekä tekoälyn hyödyntäminen erityisesti syöpien tarkemmassa luokittelussa.

– Kaikkien näiden tutkimuslinjojen tulokset ovat siirtymässä nopeasti osaksi hoitokäytäntöjä ja hyödyttävät syöpään sairastuneita jo lähitulevaisuudessa, kertoo Syöpäsäätiön tutkimusjohtaja Jarmo Wahlfors

Hän iloitsee myös ennätyksellisestä jakosummasta, jonka turvin oli mahdollista myöntää entistä enemmän useampivuotisia tutkimusrahoituksia.

– Pitkät rahoituskaudet vähentävät tutkijoiden rahoituksen hankkimiseen liittyvää työtaakkaa ja mahdollistavat keskittymisen tutkimushankkeisiin. Syöpä voitetaan tutkimuksella, ei apurahahakemuksia laatimalla, toteaa Wahlfors.

Tutkimus- ja väitöskirja-apurahoja myönnettiin yhteensä 93 tutkijalle tai tutkimusryhmälle, kaikkiaan yhteensä 7 350 000 eurolla. Turun yliopistoon apurahoja myönnettiin kuusi. Hakemusmäärät, erityisesti väitöskirja-apurahahakemuksien, ovat tänä vuonna palautuneet koronapandemiaa edeltävälle tasolle.

Turun yliopiston tutkijoille myönnetyt apurahat

Syöpätutkimusrahasto sidottu

• dosentti Sakari Hietanen (Turun yliopisto) ja tutkimusryhmä, 60 000 €, Development of novel treatment for high-grade serous ovarian cancer (HGSOC) targeting DNA damage response pathway. 1-vuotiseen tutkimustyöhön

Roosa nauha -rahasto