Turun yliopisto vahvistaa meren ja merenkulun tutkimusta

01.12.2017

Yliopistolla on pitkät perinteet meren ja merenkulun eri alueiden tutkimuksessa, jota on tehty useassa eri tiedekunnassa. Turun yliopistoon haetaan tutkimusjohtajaa ja kahta apulaisprofessoria.

​Meri ja merenkulku on yksi kuudesta Turun yliopiston strategiassa mainitusta tutkimuksen temaattisesta kokonaisuudesta. Nyt Turun yliopisto vahvistaa entisestään meren ja merenkulun tutkimustaan hakemalla Suomen Akatemian profilaatiohankkeeseen tutkimusjohtajaa ja kahta apulaisprofessoria.

Apulaisprofessorit tulevat työskentelemään biologian sekä historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitoksilla, tutkimusjohtaja taas tulevaisuuden tutkimuskeskuksessa.

Meri ja merenkulku -kokonaisuus koostuu meri- ja rannikkoalueiden sekä saariston ja merenkulun ympäristötutkimuksen ohella laivaliikenteen ja satamatoimintojen, meriteollisuuden, lainsäädännön ja kulttuurin monitieteellisestä tutkimuksesta. Hankkeessa tehdään tiivistä yhteistyötä Åbo Akademin kanssa.

Tuomalla yhteen jo ennestään vahvat tutkimusalueet halutaan vahvistaa ja laajentaa laadukasta kansainvälistä tutkimusta, tehostaa yhteistyötä eri tieteiden välillä sekä luoda edellytyksiä alan kärkitutkimukselle tulevaisuudessa.

– Meren ja merenkulun tutkimuskokonaisuuden vahvistaminen tukee osaltaan Lounais-Suomessa vallitsevaa positiivista rakennemuutosta. Turun yliopistossa tutkimuksellisia avauksia etsitään erityisesti tieteenalojen rajapinnoilta ja tieteidenvälisestä tutkimuksesta, Turun yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Kalle-Antti Suominen sanoo.

>> Avoimien tehtävien hakuilmoitukset
>> Sea and Maritime Studies -pofilaatiohankkeen sivut