Turun yliopiston opiskelijat menestyivät kansainvälisessä kilpailussa

10.12.2021

Turun yliopiston Aboa-joukkue osallistui tänä vuonna kansainväliseen synteettisen biologian iGEM-kilpailuun. Joukkue sijoittui kilpailussa hopeatasolle Itämeren lääkejätteen määrän vähentämistä tavoittelevalla tutkimusprojektillaan.

Turun yliopiston opiskelijoista koostuva poikkitieteellinen Aboa-joukkue osallistui tänä vuonna kansainväliseen synteettisen biologian iGEM-kilpailuun. Palkinnot jaettiin marraskuussa Pariisissa järjestetyssä iGEM Giant Jamboree -konferenssissa. Joukkue ylsi kilpailussa hopealle täytettyään projektillaan kahdeksan kovaluokkaista kriteeriä.

IGEM-kilpailussa joukkue voi tavoitella kulta-, hopea tai pronssitasoa. Kullekin tasolle on nimetty tietyt kriteerit, jotka tulee täyttää hyväksytysti saadakseen kyseisen mitalin. Yhteensä tapahtumassa jaettiin mitaleja 320 joukkueelle.

Aboa-joukkueen The Lac Case -nimisessä tutkimusprojektissa opiskelijat muokkasivat geneettisesti bakteerien perimää saaden ne tuottamaan eräänlaisia lakkaasientsyymejä, joilla voitaisiin vähentää Itämereen päätyvän lääkejätteen määrää.

Joukkueen vastuuhenkilö, Turun yliopiston molekulaarisen kasvibiologian apulaisprofessori, Pauli Kallio kertoo, että Aboan suoritus tänä vuonna oli erityisen ansioitunut.

–  Joukkue kohtasi monia vastoinkäymisiä matkan varrella ja onnistui siitä huolimatta toteuttamaan tieteellisesti erittäin pätevän tutkimuksen, jolla on onnistuneiden tulosten lisäksi myös monia pitkälle ajateltuja jatkokehityskohteita. Opiskelijoiden asennoituminen on ollut periksiantamatonta, ja on ollut ilo saada tarjota apua silloin, kun he ovat sitä pyytäneet, Kallio toteaa.

Hopeamitalin saavuttamisen lisäksi Aboa-joukkue asetettiin ehdolle Best Inclusivity -kategoriassa.

– Ehdokkuus tässä kategoriassa osoittaa, kuinka esimerkillisesti Aboa oli ottanut huomioon iGEM-kilpailun loppuraporttia eli wikisivustoa tehdessään saavutettavuusnäkökulman. Oli työelämään valmistautumisen kannalta erittäin hyödyllistä perehtyä saavutettavuuden vaatimuksiin sekä harjoitella saavutettavien nettisivustojen luomista, kertoo joukkueen wikisivuston koodauksesta vastannut Milja Lempinen

Aboa rekrytoi seuraavaa joukkuetta ensi vuoden kilpailuun

Aboan matka jatkuu seuraavaksi uuden joukkueen rekrytoimiseen. Tänä vuonna kilpailussa mukana ollut biolääketieteen opiskelija Juuli Hietarinne toivoo, että seuraavaan joukkueeseen saataisiin enemmän jäseniä.

– Aboa kohtasi kuluneen vuoden aikana monia hankaluuksia pääosin siksi, että joukkueemme oli hyvin pienikokoinen verrattuna muihin maailmalla kilpaileviin joukkueisiin. Joukkueella ei myöskään ollut entuudestaan kokemusta iGEM-kilpailusta. Nyt toivonkin, että tämän vuoden joukkueena saisimme vietyä oppimaamme eteenpäin ja pystyisimme auttamaan tulevaa joukkuetta menestymään ensi vuoden kilpailussa, Hietarinne sanoo.

Kilpailun tulokset ratkesivat 4.-14.11. Pariisissa järjestetyssä Giant Jamboree -etäkonferenssissa. Etäkonferenssin aikana joukkueet ympäri maailman esittelivät tutkimusprojektejaan yleisölle videoiden ja live-esitysten avulla. Aboa-joukkue osallistui kilpailun päätöstilaisuuteen Pariisissa, paikallisen joukkueen järjestämässä pienemmässä kokoontumisessa. Jatkossa kilpailun päätöskonferenssi tullaan järjestämään kymmenen päivän mittaisena tapahtumana paikan päällä Pariisissa.

Aboa-joukkueen matkaan voi tutustua Instagramissa, ja lisätietoa löytyy joukkueen omilta nettisivuilta sekä wikisivustolta. Joukkueen osallistumisesta ja tutkimusprojektista voi myös lukea lisää aikaisemmasta mediatiedotteesta.

Luotu 10.12.2021 | Muokattu 10.12.2021