Turun yliopiston tutkijat avaavat Yhdysvaltain 2020 vaaleja WiderScreen-verkkolehdessä

27.12.2022

Turun yliopiston humanistisen ja yhteiskuntatieteellisen tiedekunnan tutkijat avaavat WiderScreen-verkkolehdessä Yhdysvalloissa vuonna 2020 käytyjä presidentinvaaleja.

Erikoisnumero tarkastelee vuoden 2020 Yhdysvaltain presidentinvaaleja, sekä niihin kytkeytyviä mediailmiöitä ja median merkitystä vaalien aikana. Numerossa käsitellään erityisesti vaalien aikaan presidenttinä toimineen Donald Trumpin ja median myrskyisää suhdetta, sekä Trumpin mediaesiintymistä niin perinteisessä mediassa kuin sosiaalisen median palveluissakin.

Artikkelit kytkeytyvät vahvasti aikaansa ja ne tarkastelevat monipuolisesti vaalivuoden tapahtumia sekä Yhdysvaltain polarisoitunutta poliittista ilmapiiriä, joka kulminoitui vuoden 2021 alussa kongressitalon valtaamiseen. Vaalien ja median suhdetta käsitellään myös sosiaalisen median hyödyntämisessä kansalaisten poliittisen aktivismin ja itseilmaisun välineenä.

Lehdessä on luettavissa tutkijoidemme artikkelit:

• Niko Heikkilä: The Use of History and the Protests of the 2020 U.S. Election Year
  • Albion M. Butters: (Dis)Belief in QAnon: Competing Hermeneutics in the 2020 U.S. Presidential Election
  • Pekka M. Kolehmainen: The President, the Hero: Politics of Strength, Health, and Success surrounding Donald Trump’s COVID-19 Infection
  • Mila Seppälä: Creative Political Participation on TikTok during the 2020 U.S. Presidential Election

Julkaisussa on myös Henna-Riikka Pennasen essee China Virus” Meme and the 2020 U.S. Presidential Election, Reetta Humalajoen kolumni "Jonkin muun’"voima: alkuperäiskansojen somekampanjat ja Yhdysvaltain 2020 presidentinvaalit sekä Benita Heiskasen kolumni Uutta valtavirtaa – Trumpin jälkeinen media-aika.

WiderScreen on JUFO-1 -luokiteltu, kaksikielinen ja avoin tiedejulkaisu. Julkaisua koordinoi Turun yliopiston digitaalisen kulttuurin oppiaine.

>> Lue artikkelit WiderScreen-verkkolehdestä  “At the Breaking Point: Media and Politics in the 2020 U.S. Presidential Election”

Luotu 27.12.2022 | Muokattu 27.12.2022