Yliopistonlehtori Maarit Mutta sai kieli- ja käännöstieteiden laitoksen Kipinä-tutkimuspalkinnon

04.05.2023

Ranskan kielen yliopistonlehtori Maarit Mutta on saanut kieli- ja käännöstieteiden laitoksen tämän vuoden Kipinä-tutkimuspalkinnon.

Ranskan kielen yliopistonlehtori Maarit Mutta on saanut kieli- ja käännöstieteiden laitoksen Kipinä-tutkimuspalkinnon. Tunnustuksella halutaan palkita laitoksen erityisen ansioitunut tutkija ja tehdä koko laitoksen tutkimusta näkyväksi. Toista kertaa jaettu Kipinä-palkinto julkistettiin kieli- ja käännöstieteiden laitoksen Tiedepäivässä torstaina 4.5.2023.

Palkintoperusteluiden mukaan Mutta on rautaista työtä tekevä ja tiedettä usealla rintamalla edistävä aktiivinen tutkija, joka on mukana useassa hankkeessa. Hän julkaisee eri kielillä ja eri tutkimusryhmien osana oppiainerajat ylittäen. Omien projektiensa kautta Mutta on tarjonnut usealle tiedeyhteisön jäsenelle mahdollisuuden pitkäjänteisempään tieteen tekemiseen.

Mutta myös panostaa tieteellisessä työssään tulosten raportoimiseen ja haluaa edistää tiedon hyödyntämistä sekä päätöksenteossa että opetuksessa. Hänen työssään tutkimus ja opetus linkittyvät vahvasti toisiinsa.

Palkinnon saaja itse kertoo, että palkinto tuli hänelle täytenä yllätyksenä.

– Olen tietenkin kovin otettu, että tämän palkinnon sain. Teen paljon ja olen mukana monessa, mutta on monia muitakin. Tänään kuultiin hienoja esityksiä, uusia tutkijoita ja uusia tutkimuksia. Mutta onhan se hienoa, jos joku esittää palkintoa omalle kohdalle, koska silloin tuntuu, että on jonkun mielestä tehnyt asioita, pohdiskeli Mutta.

Yliopistonlehtori Maarit Mutta

Maarit Mutta vastaanotti kieli- ja käännöstieteiden laitoksen Tiedepäivässä Kipinä-tutkimuspalkinnon ja kollegoiden aplodit. Kuva: Minna Nerg / Turun yliopisto.

Mutta on myös aktiivinen sosiaalisen median tutkimusviestinnässä. ”Tehokkaassa työssä pysyy aina sydän ja aito innostus mukana”, perusteluissa todetaan.

Ehdotuksia Kipinä-palkinnonsaajiksi kerätään vuosittain laitoksen opetushenkilökunnalta ja tutkijoilta. Palkinnon saajan valitsevat laitoksen tutkimusjaosto ja Utulingin johtoryhmä. Tunnustuspalkinto jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 2022, jolloin sen sai saksan kielen professori Leena Kolehmainen.

Luotu 04.05.2023 | Muokattu 05.05.2023