Ymmärrä paremmin Kiinaa – Uutuuskirja avaa Kiinan poliittisen järjestelmän

11.04.2022

Turun yliopiston professorit Mikael Mattlin ja Lauri Paltemaa sekä Tampereen yliopiston professori Juha A. Vuori ovat kirjoittaneet ensimmäisen suomenkielisen kokonaisvaltaisen teoksen Kiinan poliittisesta järjestelmästä. Kirja tuo esille Kiinan ainutlaatuisen poliittisen järjestelmän, joka on yhdistelmä keisarillista menneisyyttä, leninististä (jälki)totalitarismia ja nykyaikaisia julkisjohtamisen oppeja.

Kiinan poliittinen järjestelmä -kirjan kansi.Kiinan globaali rooli on kasvanut merkittäväksi ja Kiina vaikuttaa myös suomalaisiin monin tavoin ja yhä suoremmin. Kiina on vaurastunut ja voimistunut, mutta Kiinan autoritaarinen poliittinen järjestelmä ei muistuta länsimaiden toimintatapoja. Kiinan poliittisessa järjestelmässä korostuvat sekä muodolliset puoluevaltion instituutiot että epämuodolliset poliittisen kulttuurin piirteet.

– Kiinan yhteiskunnan ja talouden ymmärtämiseksi on olennaista ymmärtää ensin, miten Kiinan poliittinen järjestelmä toimii, koska politiikka on Kiinassa niin hallitseva elementti, sanovat kirjan kirjoittaneet Mattlin, Paltemaa ja Vuori sanovat.

Turun yliopiston valtio-opin professorina työskentelevä Mikael Mattlin johtaa Ulkomaiset yritysostot ja poliittiset kostotoimet huoltovarmuuden uhkina strategisen irtautumisen aikakaudella” (ForAc) -tutkimushanketta. Hän on aiemmin toiminut Kiinan tutkimuksen professorina.

Lauri Paltemaa johtaa Turun yliopiston Itä-Aasian tutkimus- ja koulutuskeskusta. Hänen tutkimusalaansa kuuluu Kiinan nykyhistoria ja politiikka, katastrofitutkimus ja internettutkimus.

Tampereen yliopiston kansainvälisen politiikan professori Juha A. Vuori on väitellyt Kiinan turvallisuuspolitiikasta. Paltemaa ja Vuori johtavat Suomen Akatemian rahoittamaa Turvallisuus Kiinassa -tutkimushanketta.

– Suomeksi ei kuitenkaan aiemmin ole ollut saatavilla kokonaisvaltaista teosta Kiinan poliittisesta järjestelmästä. Kirjoitimme kirjan, jonka jokaisen Kiinasta kiinnostuneen suomalaisen kannattaisi lukea, kolmikko sanoo.

Uutuuskirja tarjoaa monia välineitä ymmärtää myös esimerkiksi Kiinan suhtautumista Ukrainan sotaan ja Venäjään tai Kiinan toimintaa koronapandemian aikana. Ajankohtaisuutta lisää ensi syksynä järjestettävä puoluekokous, jossa valitaan johtajat seuraavalle viisivuotiskaudelle.

– Kirjamme tarjoaa parhaan ja tuoreimman tutkimustiedon Kiinan poliittisesta järjestelmästä, sen instituutioista, toiminnasta ja vaikutuksista niin yhteiskuntaan, talouteen kuin ulkopolitiikkaan. Nykyisin voi jo sanoa, ’ellet ymmärrä Kiinaa, et ymmärrä maailmaa’. Ilman Kiinaa on mahdotonta ratkaista monia aikamme suurimmista kysymyksistä, olivat ne sitten ilmastoon, turvallisuuteen, talouteen tai terveyteen liittyviä, kirjan tekijät luotaavat vielä kirjan merkitystä.

Mikael Mattlin, Lauri Paltemaa & Juha A. Vuori: Kiinan poliittinen järjestelmä, 388 s., Vastapaino 2022

Luotu 11.04.2022 | Muokattu 11.04.2022