Hammasimplanttien käsittely bioaktiivisella lasijauheella voi vähentää haitallisen tulehduksen riskiä (Väitös: DDS, MDentCh Faleh Abushahba, 5.11.2021, hammasprotetiikka ja purentafysiologia)

Hammasimplanttien käytöstä on tullut vakiintunut ja hyväennusteinen hoitomuoto. Hammasimplantteja ympäröivien pehmytkudosten tulehdus, peri-implanttimukosiitti, voi kuitenkin kehittyä implanttirakenteiden ympärille. Hoitamattomana infektio voi levitä syvemmälle pehmytkudoksiin johtaen peri-implantiitiksi kutsuttuun tilaan, mihin liittyy implanttia ympäröivän luun tuhoutuminen. Turun yliopistossa väittelevän Faleh Abushahban tutkimuksessa selvitettiin bioaktiivisella lasijauheella tehdyn ilma-abraasiokäsittelyn vaikutusta hammasimplanttiin.

Peri-implantiittihoidon tärkein tavoite on bakteeribiofilmin poistaminen implantin pinnalta ja implantin pinnana muokkaaminen tulehduksen uusimisen estämiseksi. Kaupallisessa käytössä olevat implanttipinnat on yleensä karhennettu hiekkapuhalluksen ja happokäsittelyn yhdistelmällä hyvän luuliitoksen aikaansaamiseksi. Peri-implantiitin hoidon yhteydessä karhennettu pinta on kuitenkin osoittautunut vaikeaksi puhdistaa ja tasoittaa heikentämättä implantin mekaanisia ominaisuuksia.

– Ilma-abraasiokäsittely on yksi käytetty hoitomenetelmä, mutta sen yhteydessä nykyisin käytettävät jauhemateriaalit toimivat lähinnä mekaanisen puhdistamisen apuna. Optimaalisen ilma-abraasiokäsittelyn avulla tulehduksen paljastama implantin pinta olisi saatava bakteerien kasvua estäväksi ja luun uudismuodostusta edistäväksi, kertoo Turun yliopistossa väittelevä Faleh Abushahba.

Abushahban väitöstutkimuksessa selvitettiin bioaktiivisella lasijauheella tehdyn ilma-abraasiokäsittelyn vaikutusta hiekkapuhalletun ja happoetsatun hammasimplantin pintaominaisuuksiin. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi käsittelyn vaikutusta peri-implantiittia aiheuttavien bakteerien kasvuun ja luusolujen käyttäytymiseen.

Tutkimus osoittaa, että bioaktiivisilla laseilla tehty ilma-abraasiokäsittely tasoitti tehokkaasti karhennetut titaanipinnat ja muutti pinnat hydrofiilisiksi sekä lisäsi niiden vapaan pintaenergian määrää. Bioaktiivisella lasilla käsitellyillä pinnoilla todettiin tilastollisesti merkittävä S. mutans -bakteerien elinkykyä ja biofilmin muodostumista heikentävä vaikutus.

– Bioaktiivisella lasilla tehty ilma-abraasiokäsittely poisti tehokkaasti peri-implantiitin aiheuttajaksi mainitun F. nucleatum- ja P. gingivalis -bakteereita sisältävän anaerobisen biofilmin karhennetuilta implanttipinnoilta. Luusolujen käyttäytymistä selvittävä tutkimusosio osoitti, että erityisesti sinkkipitoisella lasilla tehty ilma-abraasiokäsittely lisäsi luusolujen esiasteiden tarttumista. Tarttuneet solut myös jakautuivat hyvin bioaktiivisilla laseilla hiekkapuhalletuilla titaanipinnoilla, Abushahba kertoo.

– Väitöstutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että bioaktiivisilla laseilla tehtävä ilma-abraasiokäsittely on potentiaalinen peri-implantiitin hoitomenetelmä. Erityisesti sinkkipitoinen bioaktiivinen lasijauhe osoittautui lupaavaksi ilma-abraasiohoidon materiaaliksi. Hoitomenetelmän teho on kuitenkin vielä osoitettava in vivo -olosuhteissa ennen lopullisten johtopäätösten tekoa, väittelijä jatkaa.

***

DDS, MDentCh, Faleh Abushahba esittää väitöskirjansa ”Bioactive Glasses In Air Particle Abrasion Treatment of Contaminated Implant Surfaces” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 5.11.2021 klo 12 (Turun yliopisto, Dentalia, Arje Scheinin -sali, Lemminkäisenkatu 2, Turku). Väitöstilaisuutta voi seurata etänä.

Vastaväittäjinä toimii professori Andreas Stavropoulos (University of Geneva, Sveitsi) ja kustoksena professori Timo Närhi (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on hammasprotetiikka ja purentafysiologia.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: fafabu@utu.fi

Luotu 28.10.2021 | Muokattu 28.10.2021