Magneettitangot sopivat vaikean varhaisiän skolioosin hoitoon (Väitös: LL Antti Saarinen, 11.2.2022, lastenkirurgia)

Turun yliopistossa väittelevän LL Antti Saarisen tutkimuksessa tarkasteltiin vaikean varhaisiän skolioosin eri hoitomuotoja. Tutkimuksen mukaan magneettitangot sopivat vaikean yli 90 asteen varhaisiän skolioosin hoitoon. Näillä potilailla esiintyi huomattavasti vähemmän uusintaleikkausten tarvetta verrattuna potilaisiin, joiden skolioosia hoidettiin kirurgisesti pidennettävillä tangoilla.

Varhaisiän skolioosi määritellään selkärangan poikkeavana sivuttaissuunnan käyryytenä̈, joka on todettu ennen kymmentä ikävuotta. Hoitamaton varhaisiän skolioosi on altis etenemään ja voi vaikeuttaa rintaontelon ja keuhkojen normaalia kehitystä johtaen alikehittyneeseen rintaonteloon.

– Kirurgista hoitoa tarvitaan, kun kyseessä on vaikea käyryys tai etenevä skolioosi. Kasvuystävällinen hoito korjaa selkärangan virheasentoa mahdollistaen samalla selkärangan kasvun, kertoo Turun yliopistossa väittelevä LL Antti Saarinen.

Saarisen väitöstutkimuksessa vertailtiin magneettitankoja ja kirurgisesti pidennettäviä kasvutankoja potilailla, joilla oli vakava varhaisiän skolioosi.

– Lisäksi vertailimme passiivisen Shilla-instrumentaation ja magneettitankojen tuloksia potilailla, joilla oli syndroomaan liittyvä tai neuromuskulaarinen varhaisiän skolioosi. Tutkimme myös kasvuystävällisen kirurgisen hoidon vaikutusta potilailla, joilla oli kasvua rajoittava luustodysplasia, verrattuna potilaisiin, joilla skolioosiin ei liittynyt dysplasia.

Tutkimuksen mukaan magneettitangot sopivat vaikean yli 90 asteen varhaisiän skolioosin hoitoon. Potilailla, joilla yli 90 asteen skolioosia hoidettiin magneettitangoilla, esiintyi huomattavasti vähemmän uusintaleikkausten tarvetta verrattuna potilaisiin, joiden skolioosia hoidettiin kirurgisesti pidennettävillä tangoilla.

– Passiivinen Shilla-instrumentaatio johti samankaltaisiin tuloksiin kuin magneettitangot potilailla, joilla oli neuromuskulaarisairauteen tai syndroomaan liittynyt skolioosi. Näillä potilailla Shilla-instrumentaatio johtaa hyviin tuloksiin ilman pidennystoimenpiteiden tarvetta. Luustodysplasiasta kärsivien potilaiden kasvuystävällinen skolioosin hoito johtaa hyvin rajoittuneeseen selkärangan kasvuun. Näiden potilaiden kohdalla onkin syytä pohtia kasvuystävällisen hoidon mielekkyyttä ja tarvittaessa korjata selkärangan virheasento luudutusleikkauksella, Saarinen sanoo.

Varhaisiän skolioosin nykyaikainen kirurginen hoito on Saarisen mukaan parantanut hoidon tuloksia ja vähentänyt komplikaatioiden määrää. Jatkotutkimusta tarvitaan yhä parhaan instrumentaation valintaan sekä hoidon suunnitteluun varsinkin niillä potilailla, joilla varhaisiän skolioosiin liittyy muita sairauksia.

***

LL Antti Saarinen esittää väitöskirjansa ”Safety and quality of surgical treatment of early onset scoliosis” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 11.2.2022 klo 12.00 (Tyks, U-sairaala, lastenklinikan luentosali, Kiinamyllynkatu 4-8, Turku).

Väitöstä voi seurata etäyhteydellä: https://utu.zoom.us/j/69673239666

Vastaväittäjänä toimii professori Benny Dahl (Kööpenhaminan yliopisto, Tanska) ja kustoksena professori Ilkka Helenius (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on lastenkirurgia.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: anjusaa@utu.fi

Luotu 07.02.2022 | Muokattu 07.02.2022