Suomessa arvioitiin ensimmäistä kertaa anestesiasairaanhoitajien ammattipätevyyttä (Väitös: MSc Yunsuk Jeon, 17.9.2021, hoitotiede)

Anestesiasairaanhoitajien ammattipätevyyttä voidaan arvioida MSc Yunsuk Jeonin Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessa kehitetyllä AnestComp-mittarilla.

Ammattipätevyyden arviointi on välttämätöntä korkealaatuisen anestesiahoitotyön toteuttamiseksi. Anestesiahoitotyössä ei ole aikaisemmin ollut validia psykometrisesti testattua ammattipätevyyden arviointimittaria.

Yunsuk Jeonin väitöstutkimuksessa kehitettiin ammattipätevyyden AnestComp-arviointimittari anestesiahoitotyötä varten ja arvioitiin anestesiahoitajien ammattipätevyyttä hyödyntämällä uutta mittaria.

– Anestesiasairaanhoitajat saavuttivat lähestulkoon hyväksytyksi määritellyn ammattipätevyyden tason itsearviossaan. Sairaanhoitajat arvioivat anestesiahoidon yhteistyön vahvaksi osa-alueeksi mutta erityisesti anestesiapotilaiden riskienhoito, sekä tietämys anestesiahoidosta vaikuttivat heikoimmilta osa-alueilta, Jeon kertoo.

– Jopa yli 25 vuotta kokeneet anestesiahoitajat myös arvioivat edellä mainitut osa-alueet heikoimmiksi. Näiden tulosten pohjalta voimme huomata, että anestesiasairaanhoitajien työkokemus ei yksinään takaa korkealaatuista hoitoa. Tästä syystä anestesiapätevyyden arviointi on välttämätöntä ja osaamista pitäisi kehittää tarjoamalla järjestelmällistä koulutusta koko heidän työuransa ajaksi, väittelijä lisää.

Anestesiahoitotyön tutkinto eroaa maittain

Kansainvälisesti anestesiahoitotyön tutkintoja on hyvin erilaisia. Esimerkiksi muissa Pohjoismaissa ja Yhdysvalloissa anestesiahoitotyöhön vaaditaan maisteritason tutkinto WHO:n suosituksen mukaisesti.

– Suomessa ei virallisesti vaadita anestesiahoitotyöhön erikoistumiskoulutusta, mutta sen sijaan joka anestesiaosastolla järjestetään perehdytyksiä. Anestesiasairaanhoitajilta vaaditaan hyvin kehittynyttä osaamista, jotta leikkauspotilaiden moninaiset tarpeet huomioitaisiin. Sen vuoksi uusien vastavalmistuneiden anestesiahoitajien perehdytysjakso on erittäin tärkeä ja haasteellinen, Jeon sanoo.

Erikoistuneet anestesiahoitajat saavuttivat paremman tuloksen

Väitöstutkimuksen perusteella anestesiasairaanhoitajat, jotka olivat saaneet anestesiahoitotyön erikoistumiskoulutusta, arvioivat anestesiapätevyyden merkittävästi korkeammaksi kuin ne hoitajat, joilla ei ollut erikoistumiskoulutusta.

Väitöstutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää anestesiahoitotyön koulutuksen kehittämisessä ja ammattipätevyyden varmistamisessa.

– Sairaanhoitajien pätevyyden kannalta on tärkeää keskittyä heikoimmiksi osoittautuneisiin ammattipätevyyden osa-alueisiin. Tämä voitaisiin varmistaa säännöllisten ammattipätevyysarviointien avulla ja lisäämällä anestesiahoitotyön erikoistumismahdollisuuksia. Myös vaatimus maisteritutkinnosta voisi olla keino edistää anestesiahoitotyön ammattipätevyyttä, väittelijä sanoo.

***

MSc Yunsuk Jeon esittää väitöskirjansa ”Competence assessment in Anaesthesia Nursing Care” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa perjantaina 17.9.2021 klo 12. Yleisön on mahdollista seurata väitöstä etäyhteydellä: https://utu.zoom.us/j/61834876953

Vastaväittäjänä toimii professori Ulrica Nilsson (Karolinska Universitetet, Ruotsi) ja kustoksena professori Helena Leino-Kilpi (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on hoitotiede.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Väittelijän yhteystiedot: yunsuk.jeon@utu.fi

Luotu 09.09.2021 | Muokattu 09.09.2021