Asiasana: hoitotieteen tohtoriohjelma (DPNurs)

Tämä sivu kokoaa asiasanaan liittyviä sisältöjä.

Vauvamyönteisyysohjelma paransi varhaisen imetystuen laatua äitien näkökulmasta (TtM Jaana Lojander, 7.2.2025, hoitotiede)

Ensimmäiset tunnit ja vuorokaudet synnytyksen jälkeen ovat ratkaisevia imetyksen käynnistymiselle ja jatkumiselle, ja silloin laadukkaalla imetystuella on keskeinen rooli. Turun yliopistossa tarkastetun väitöskirjan keskeinen tulos puoltaa WHO:n vauvamyönteisyysohjelman käyttöönottoa imetystuen laadun parantamiseksi synnytyssairaaloissa.

Kouluterveydenhoitajan rooli mielenterveystuen tarjoajana epäselvä – tulevaisuudessa syytä suuntautua mielenterveyttä edistävien ja mielenterveysongelmia ennaltaehkäisevien elämäntapojen tukemiseen (Väitös: TtM, KM Tiina Putkuri, 5.12.2024, hoitotiede)

TtM, KM Tiina Putkuri tutki väitöskirjassaan kouluterveydenhoitajan roolia mielenterveystuen tarjoajana nyt ja tulevaisuudessa. Tulokset osoittivat roolin olevan epäselvä, mutta terveydenhoitajilla olevan halukkuutta ja valmiuksia mielenterveyden edistämiseen, ongelmien ennaltaehkäisyyn ja jo ilmenneiden ongelmien hoitamiseen.

Digitaalisella pelillä voidaan tukea varhaisnuorten minäpystyvyyttä kieltäytyä tupakasta (Väitös: TtM Johanna Nyman, 19.4.2024, hoitotiede)

TtM Johanna Nyman tutki väitöskirjassaan varhaisnuorten minäpystyvyyttä eli luottamusta kykyynsä kieltäytyä tupakasta. Tutkimuksessa kehitettiin digitaaliseen peliin pohjautuva menetelmä varhaisnuorten tupakka- ja nikotiinituotteiden käytön ennaltaehkäisyyn. Tulokset osoittivat, että menetelmällä pystyttiin tukemaan varhaisnuorten minäpystyvyyttä kieltäytyä tupakasta ja sen taustalla olevia tekijöitä.

Sateenkaari-inklusiivisuus tukee terveydenhoitajien työtä sekä edistää sateenkaarinuorten oikeuksia ja yhdenvertaisuutta yläkoulun kouluterveydenhoidossa (Väitös: TtM Minna Laiti, 2.2.2024, hoitotiede)

TtM Minna Laiti tutki väitöskirjassaan sateenkaarinuorten kohtaamista kouluterveydenhoidossa ja kehitti hoitotieteen teoreettisen mallin kuvaamaan sateenkaari-inklusiivisen yläkoulun kouluterveydenhoidon keskeisiä tekijöitä.

Nuorten mielenterveyttä voidaan tukea digitaalisilla teknologioilla – mielenterveys- ja sukupuolikohtaiset tarpeet tulee kuitenkin ottaa huomioon (Väitös: TtM Kiki Metsäranta, 15.12.2023, hoitotiede)

Digitalisaatiosta on esitetty ratkaisua nuorten mielenterveysongelmien tuen ja avun puutteisiin. TtM Kiki Metsärannan Turun yliopistoon tekemässään hoitotieteen väitöstutkimuksessa ilmeni, että nuoret käyttävät mielenterveyden tueksi suunniteltuja digitaalisia teknologioita silloin kun heillä on eniten stressiä ja muita palveluja ei ole saatavilla.

Sosiaali- ja terveysalan hakijat pärjäävät hyvin valintakokeen tunneälyosiossa (Väitös: MSc Anne Pienimaa, 27.10.2023, hoitotiede)

Sosiaali- ja terveysalan hakijat pärjääjät hyvin valintakokeen tunneälyosuudessa ja erityisesti tunteiden hallinnassa, osoittaa Turun yliopistossa tehty väitöstutkimus. Tunneälyn mittaaminen valintakokeessa voi auttaa valikoimaan sellaisia hakijoita, jotka pärjäävät kuormittavassa työssä.

Tutkimuksessa kehitettiin etiikan työväline kuvaamaan sairastuneiden kokemuksia hoitotyön keskeisistä arvoista (Väitös: TtM Sunna Rannikko, 19.6.2023, hoitotiede)

Pitkäaikaisten terveysongelmien määrä on kasvussa maailmanlaajuisesti. Nämä voivat aiheuttaa pysyviä ja eettisesti haastavia muutoksia yksilön elämään. TtM Sunna Rannikko tutki Turun yliopistossa tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan aivoverenkiertohäiriöön sairastuneiden omakohtaisia kokemuksia hoitotyön keskeisten arvojen toteutumisesta sairastumisen jälkeisessä ajassa.