Uutta nanopartikkelipohjaista määritystä voidaan hyödyntää virtsarakonsyövän varhaisdiagnostiikassa (Väitös: MSc Khirul Islam, 29.6.2022, biotekniikka)

MSc Khirul Islam kehitti väitöstutkimuksessaan herkän, yksinkertaisen ja ei-invasiivisen testin, jolla voidaan havaita potilaista peräisin olevia virtsan solunulkoisia vesikkeleitä (urine-EV) eturauhas- ja virtsarakkosyövän varhaista havaitsemista varten.

Uudella löydöksellä on mahdollista havaita virtsan vesikkelit suoraan käsittelemättömästä virtsasta sekä syöpäsoluista peräisin olevat vesikkelit ilman työlästä ja aikaa vievää eristystä.

Eturauhassyöpä (PCa) ja virtsarakon syöpä (BlCa) ovat yleisimpiä urologisia syöpiä, ja niiden esiintyvyys ja kuolleisuus kasvavat nopeasti maailmanlaajuisesti. Tällä hetkellä saatavilla olevat PCa- ja BlCa- diagnostiset testit eivät ole riittävän spesifisiä ja herkkiä. Näin ollen herkän testin kehittäminen parempien diagnostisten biomarkkereiden etsimiseksi on edelleen olennainen tutkimustavoite sekä PCa:n että BlCa:n havaitsemisessa.

Virtsa on suorassa kosketuksessa eturauhasen ja virtsarakon elimiin. Virtsa on helposti saatavilla ja siinä on runsaasti erilaisia molekyylimarkkereita, kuten virtsan vesikkeleitä. Kehitetty testi mahdollistaa virtsan vesikkeleiden talteenoton ja havaitsemisen käyttämällä lektiini- tai vasta-ainepaneelia syöpäbiomarkkerien löytämisen parantamiseksi. Tutkimuksessa testattiin laaja paneeli syöpään liittyviä merkkiaineita yhdessä monipuolisen lektiinikirjaston kanssa parhaan biomarkkerikombinaation löytämiseksi. Tätä tarkoitusta varten kaapatut vesikkelit havaittiin fluoresoivasti leimattujen nanopartikkeleiden avulla, jotka oli konjugoitu joko vasta-aineella tai lektiinillä. Parhaaksi biomarkkerimääritykseksi todettiin sellainen, jossa yhdistettiin integriini ITGA3 ja lektiini UEA. Yhdistelmä kykeni merkittävästi erottamaan BlCa:n PCa:sta, hyvänlaatuisesta ja terveistä kontrolleista.

- Kehittämäämme yksinkertaista, mutta erittäin herkkää määritysalustaa voitaisiin käyttää virtsan EV:iden potentiaalin tutkimiseen biomarkkereina eturauhasen ja virtsarakon syövän havaitsemisessa. Tätä ainutlaatuista testialustaa voitaisiin hyödyntää muiden syöpien biomarkkereiden löytämiseen syöpään liittyvien vasta-aineiden ja lektiinien avulla. Jos tämä uusi nanopartikkelipohjainen testi validoidaan suuremmalla potilasnäytekohortilla, kuten nyt teemme, sitä voitaisiin käyttää ei-invasiivisena välineenä eturauhas- ja virtsarakon syövän varhaiseen ja reaaliaikaiseen havaitsemiseen, Islam sanoo.

Tulokset julkaistiin alun perin Scientific Reports -lehdessä. Myöhemmin jatkokehitys- ja validointitulokset julkaistiin Analytical Biochemistry -lehdessä ja Journal of extracellular vesicles biology -lehdessä.

***

MSc Khirul Islam esittää väitöskirjansa ”Extracellular vesicle glycosylations as novel biomarkers of urological cancers: Nanoparticle-aided glycovariant assay to detect vesicles for the early detection of cancer” julkisesti tarkastettavaksi Turun yliopistossa keskiviikkona 29.6.2022 klo 12.00 (Turun yliopisto, Medisiina D, Alhopuro auditorio, Kiinamyllynkatu 10, Turku).

Vastaväittäjänä toimii professori Alicia Llorente (Oslo Metropolitan University, Oslo University Hospital Institute for Cancer Research) ja kustoksena dosentti Janne Leivo (Turun yliopisto). Tilaisuus on englanninkielinen. Väitöksen alana on biotekniikka.

Turun yliopisto seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta ja viranomaisten ohjeita. Yliopisto päivittää ohjeitaan tilanteen mukaan. Ohjeet ja linkit löytyvät osoitteesta: utu.fi/koronavirus

Luotu 21.06.2022 | Muokattu 21.06.2022