Klassilliset kielet ja antiikin kulttuuri, humanististen tieteiden kandidaatti ja filosofian maisteri (3 v + 2 v)

Koulutus sopii sinulle, jos:

• olet kiinnostunut antiikin maailmasta sekä länsimaisen kulttuurin syntyprosesseista
  • haluat oppia tai olet opiskellut latinan tai kreikan kieltä

Antiikin kielten opiskelu tarjoaa tuoreita haasteita tämän päivän ihmiselle – sekä välineitä kielen, kulttuurin ja yhteiskunnan, viime kädessä myös oman itsemme ymmärtämiseen. Sinulla ei tarvitse olla latinan tai kreikan kielen taitoa etukäteen. Klassillisten kielten ja antiikin kulttuurin oppiaineryhmässä voit valita pääaineeksesi joko kreikkalaisen filologian tai latinalaisen filologian; monet opiskelijamme opiskelevat molempia kieliä, mutta se ei ole välttämätöntä. Sivuaineena tarjoamme myös klassillista arkeologiaa.

Keväästä 2024 lähtien valitaan 15 opiskelijaa kahden vuoden välein. Vuoden 2025 yhteishaussa ei ole sisäänottoa klassillisten kielten hakukohteeseen.

Tutkinto klassillisten kielten ja antiikin kulttuurin oppiaineista tarjoaa perustan monenlaisiin laajaa näkemystä vaativiin yhteiskunnallisiin sekä sivistys- ja kulttuurielämän tehtäviin. Valmistuneita työskentelee mm. koulutuksen ja tutkimuksen parissa, järjestötehtävissä, hallintotehtävissä, kaupallisella sektorilla, kirjastoissa ja arkistoissa.

Turun yliopistossa sinulla on myös mahdollisuus valita sivuaineita laajasta valikoimasta ja rakentaa tutkintosi omien kiinnostustesi ja tulevaisuudensuunnitelmiesi mukaiseksi. Myös vaihto-opiskelu ulkomaisessa yliopistossa on mahdollista.

Tutustu opiskeluun koulutuksen pääaineissa

Sitaatti hum klassiset kielet Kivimaa
Meillä pääsee uppoutumaan sekä antiikin maailmaan että kuolleisiin kieliin. Parasta on monipuolinen kurssitarjonta, asiantunteva henkilökunta sekä ainejärjestömme Palladion.
Suvi Kivimaa
klassisten kielten ja antiikin kulttuurin opiskelija
Get inspired by the future.
Meiltä valmistut työhön, joka innostaa ja inspiroi.

Koulutuksesta valmistuneiden uramahdollisuuksia:

• opettaja
  • tutkija
  • asiantuntija
  • projektikoordinaattori tai -päällikkö

Sinua voisi kiinnostaa myös

Koulutuksesta vastaa kieli- ja käännöstieteiden laitos.

Asiasanat: antiikin historia; antiikin kreikka; antiikin rooma; antiikki; klassillinen arkeologia; klassillinen filologia; kreikan historia; kreikan kieli; kreikka; latina; latinan kieli; muinaiskreikka; rooman historia;