Median, musiikin ja taiteen tutkimuksen tutkinto-ohjelma, humanististen tieteiden kandidaatti ja filosofian maisteri (3 v + 2 v)

Koulutus sopii sinulle, jos:

• olet kiinnostunut visuaalisen, audiovisuaalisen tai äänellisen kulttuurin ilmiöistä
  • haluat opinnoissasi suuntautua mediaan, musiikkiin tai taidehistoriaan -  tai näiden yhtymäkohtiin
  • haluat muodostaa sekä kokonaiskuvan eri taiteiden tutkimuksen aineista että mahdollisuuden syventyä tiettyyn alaan

Turun yliopiston mediatutkimusta, musiikkitiedettä ja taidehistoriaa vastaavaa koulutuskokonaisuutta ei ole tarjolla muissa suomalaisissa korkeakouluissa. Koulutuksesta valmistuu ammattilaisia muun muassa taide- ja kulttuurihallinnon tehtäviin, viestintä- ja mediatyöhön, arkistoihin, taiteelliselle alalle sekä opetuksen, kasvatuksen ja tutkimuksen pariin.

Opintojen edetessä valitset pääaineeksi joko mediatutkimuksen, musiikkitieteen tai taidehistorian. Turun yliopistossa sinulla on myös mahdollisuus valita sivuaineita laajasta valikoimasta, ja rakentaa tutkintosi omien kiinnostustesi ja tulevaisuudensuunnitelmiesi mukaiseksi.

Mediatutkimuksessa syvennytään mediakulttuuriin, -historiaan ja -teknologiaan. Tutkimuksen vahvuusalueita on elokuva- ja televisiotutkimus, populaarikulttuurin tutkimus, mediafilosofia, feministinen mediatutkimus ja digitaalisen median tutkimus. Musiikkitieteessä perehdytään erilaisiin musiikkeihin ja niiden historiallisiin ja nykykulttuurisiin merkityksiin sekä musiikintutkimukseen. Taidehistoria tarjoaa näkökulmia visuaalisen kulttuurin historiaan ja nykypäivään. Sen alaan kuuluvat muun muassa kuvataide, arkkitehtuuri, taideteollisuus, taiteen instituutiot, miljöökysymykset ja taidekäsityö.

Tutustu opiskeluun koulutuksen eri pääaineissa

Sitaatti_Sisu-Juhanoja_musiikkit_opiskelija
Parasta humanistisessa tiedekunnassa on valinnan vapaus!
Sisu Juhanoja
musiikkitieteen opiskelija
Get inspired by the future.
Meiltä valmistut työhön, joka innostaa ja inspiroi.

Koulutuksesta valmistuneiden uramahdollisuuksia:

•  kriitikko
  •  toimittaja
  •  opettaja
  •  tutkija
  •  tuottaja
  •  tiedottaja
  •  suunnittelija
  •  viestintäpäällikkö
  •  kulttuurijohtaja
  •  museonjohtaja

Mihin työtehtäviin koulutuksesta valmistuneet ovat sijoittuneet? Katso töissä.fi-palvelusta taiteiden tutkimus, musiikkitiede tai taidehistoria.