Dining Flow –hanke vähentää ruokahävikkiä ja parantaa ruokailijoiden kokemuksia itsepalveluravintoloissa

14.11.2023

Turun yliopiston johtama konsortio on saanut Business Finlandilta kahden miljoonan euron rahoituksen Dining Flow -hankkeeseen, jonka tavoitteena on tehostaa ruokailijoiden ja palveluntarjoajien kokemuksia sekä auttaa itsepalveluravintoloita vähentämään syntyvää jätettä ja säästämään energiaa. Hanke on osa KONEen Veturi-aloitteeseen kuuluvaa The Flow of Urban Life -ohjelmaa.

Dining Flow -hankkeessa tutkitaan ravintola-alan tarpeita ymmärtää ja parantaa ruokailijan kokemuksia itsepalveluravintoloissa sekä toimialan vastuuta ruokahävikin vähentämisessä ja energiatehokkuudessa. Hankkeessa pyritään myös kehittämään datalähtöisiä päätöksentekoa tukevia työkaluja, joilla ravintoloiden toimintaa voidaan parantaa.

Dining Flow hyödyntää Turun yliopiston Flavoria-tutkimusalustaa, joka on itsepalveluravintola. Tässä elävässä laboratoriossa tutkijoilla on mahdollisuus seurata ruokailijoiden toimintaa, päätöksiä ja mieltymyksiä sekä syntyvän jätteen määrää. Tämä tieto yhdistettynä eri järjestelmien, kuten automaattiovien, hissien ja rakennusautomaatiojärjestelmien tarjoamaan dataan luo mielenkiintoisen dataekosysteemin, jonka avulla voidaan sekä ennustaa että vaikuttaa itsepalveluravintolassa liikkuviin asiakasvirtoihin kokemusten parantamiseksi ja erilaisten jätteiden vähentämiseksi.

- Turun yliopisto on ylpeä monitieteisyydestään. Monitieteisestä tutkimuksesta tuskin on parempaa esimerkkiä kuin Dining Flow -projekti, jossa hyödynnetään osaamista ja kokemusta ohjelmistosuunnittelusta, koneenrakennuksesta, kokemussuunnittelusta ja elintarviketieteestä, muutamia mainitakseni. Tämän päivän vaikeiden ongelmien ratkaiseminen vaatii monenlaisia pätevyyksiä, kommentoi Turun yliopiston teknillisen tiedekunnan dekaani Jaakko Järvi.

Dining Flow -projektin taustalla on poikkitieteellinen tiimi, joka koostuu Turun yliopiston eri yksiköistä (tietotekniikan laitos, kone- ja materiaalitekniikan laitos, Functional Food Forum ja Turun kauppakorkeakoulu) sekä yrityksistä useilta toimialoilta: KONE (Veturi-yhtiönä), JAMIX, SmartKitchen, Haltian, Safera, METOS, Suomen Yliopistokiinteistöt (SYK) ja SODEXO.

- Ruokailijoiden ja palveluntarjoajien kokemusten parantaminen samalla, kun parannamme ihmisten liikkumista kaupunkitiloissa kestävällä tavalla, on meille KONEella mielenkiintoinen hanke. Olemme innokkaita ratkaisemaan haasteen hyödyntämällä laitteillamme kerättyä dataa, yhdessä konsortion kanssa ja osana Veturi-ohjelman Flow of Urban Life -ohjelmaamme, sanoo KONEen digitaalinen innovaatiojohtaja Janne Öfversten.

- Jamix haluaa olla aktiivinen osapuoli tiedonkulun mahdollistamisessa ammattikeittiöiden ekosysteemissä. Se on keskeinen osa strategiaamme ja hyödyntämällä saatavilla olevaa dataa me, ja myös muut yritykset, voimme luoda uusia innovatiivisia ominaisuuksia ja valmiuksia asiakkaillemme ympäri maailmaa, lisää Timo Lehto, JAMIXin operatiivinen johtaja.

Luotu 14.11.2023 | Muokattu 14.11.2023