EDutu! -webinaari antaa vinkkejä korkeakoulu- ja aikuisopetuksen etäopetuksen suunnitteluun

23.10.2020

Miten aikuisille kannattaa opettaa asioita tänä poikkeuksellisena aikana? Turun yliopiston korkeakoulupedagogiikan professori Mari Murtonen kertoo tutkimukseen pohjaten, mitkä olivat koronakevään etäopetuksen kompastuskiviä ja miten niitä ylitettiin. Verkossa lähetettävä alustus ja sitä seuraava keskustelu ovat osa kasvatustieteiden tiedekunnan EDutu! Kuullaan ja kuunnellaan -webinaarisarjaa.

Mikä opettajia huolettaa etäopetuksessa? Miten suunnitella ja toteuttaa verkko-opetus, joka tukee opiskelijoiden yhteistä tiedonrakentelua? Millaista vuorovaikutusta verkon välitteisesti on mahdollista tavoitella ja miten lisätä opiskelijoiden motivaatiota?

Näihin kysymyksiin johdattaa EDutu! -webinaarissa Turun yliopiston korkeakoulupedagogiikan professori Mari Murtonen. Pohjana on Murtosen ja hänen kollegoidensa keväällä tekemä, korkeakoulussa opettaville suunnattu, tutkimus koronan vaikutuksista opetukseen. Hieman yllättäenkin suurin haaste ei ollut digiteknologia, mutta mikä, sen Mari Murtonen kertoo EDutu! -webinaarissa.

Murtosen esityksen jälkeen kommenttipuheenvuoron pitävät Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen erityisasiantuntija Erno Lehtinen sekä kasvatustieteiden tiedekunnan alumni, Tehyn koulutussuunnittelija Maiju Toivonen.

Näkökulma on korkeakouluopetuksen sekä aikuisopetuksen suunnittelussa.

Alustusten jälkeen keskustelemme asiasta yhdessä. Jokainen verkkotapahtumaan osallistuva pääsee kysymään, kommentoimaan ja keskustelemaan.

Webinaareihin pääsee ilmoittautumaan tapahtuman nettisivulla utu.fi/edutu ja webinaaria voi seurata osoitteessa https://utu.zoom.us/j/64410176466 .

EDutu! -webinaarit ovat kasvatustieteiden tiedekunnan uusi tapa tuoda esille tutkittua tietoa sekä saada asiantuntijat ja yleisö yhteisen ”keskustelupöydän äärelle. Syksyn ensimmäisessä EDutu!:ssa teemana oli kevään poikkeusajan etäopetuksen kokemukset niin opiskelijoiden, vanhempien kuin opettajien näkökulmasta. Seminaari on katsottavissa nettiosoitteessa utu.fi/edutu .

Syksyn kolmas EDutu! järjestetään 5.12. työhyvinvointiteemalla. Kasvatuspsykologian professori Niina Junttila johdattaa keskusteluun kertomalla työyhteisöjen hyvinvointia ja tuloksellisuutta heikentävästä ostrakismista eli sosiaalisesta hyljeksinnästä.

Luotu 23.10.2020 | Muokattu 27.11.2020